Brugge kan goed rapport voorleggen: 95% van de bezoekers lovend over de musea
Musea Brugge nam de voorbije maanden deel aan het Europese publieksonderzoek Sentomus, waaraan liefst 103 musea van over heel Europa participeerden. Die zorgden meteen ook voor een interessante benchmark waaraan MB zich kan spiegelen. De bevraging gebeurde bij 1.500 bezoekers van zes van de belangrijkste stedelijke musea: Groeningemuseum, Gruuthusemuseum, het Belfort, Museum Sint-Janshospitaal, het O.L.V.-kerk Museum en het Stadhuis. “De belangrijkste conclusie: de overgrote meerderheid van onze bezoekers, liefst 95%, ervaart zijn museumbezoek als heel positief”, aldus cultuurschepen Nico Blontrock. “Daarmee scoort Musea Brugge nog 3% beter dan het al hoge Europese gemiddelde van 92%. Het doet me bovendien ook plezier om te vernemen dat de meerderheid van de bezoekers onze musea zou aanraden aan vrienden of familie. En ook fijn om vast te stellen, de bezoekers zijn zowat unaniem zeer positief over de ontvangst door onze medewerkers. Met 70% ‘zeer tevreden’ bezoekers scoren we een stuk boven het gemiddelde. In het Groeningemuseum waren er zelfs géén bezoekers die ontevreden waren. Een pluim voor onze medewerkers die elke dag met veel zorg instaan voor een open en warm onthaal van onze bezoekers.”
Museumbezoek met meerwaarde
Ook burgemeester Dirk De fauw is verheugd over de opvallend positieve resultaten van de grootschalige bezoekersbevraging. “Onze stedelijke musea behoren tot de absolute topattracties voor de binnen- en buitenlandse bezoekers van onze stad. Jaarlijks krijgen de musea tot 900.000 bezoekers over de vloer, en met onze nieuwe kunsthal BRUSK zal dat aantal vanaf 2025 nog aanzienlijk stijgen. Daarom is het van groot belang dat we blijven peilen naar wat men vindt van dat museumbezoek, en waar we het nog beter kunnen doen, zodat mensen ook terug willen komen. Zeker voor BRUSK mikken we op die herhaalbezoeken. Nu komt tot 87% van onze bezoekers uit het buitenland. Voor BRUSK willen we veel meer terugkerend bezoek, ook uit eigen land.” Ook frappant, zowat alle museumbezoekers – zo’n 90% – komen niet enkel voor het museum, maar doen nog een andere activiteit in Brugge. “Er wordt veel meer gewinkeld en vooral gebruik gemaakt van de horeca in de stad tegenover het Europese gemiddelde”, aldus De fauw. “En de helft van de bezoekers van het Belfort – ruim 100.000 mensen per jaar – combineren dat bezoek met een boottochtje of een koetsrit. Dit sterkt ons nog maar eens in onze overtuiging dat de meerdaagse verblijfstoerist een positieve impact heeft op de lokale, en dus ook culturele, economie.”
Drempels verlagen
Naast de positieve ervaringen vallen ook een aantal interessante lessen te trekken uit de enquêtes. “Ik onthoud bijvoorbeeld dat 90% van ons publiek nog steeds hoog opgeleid is en met een gemiddelde van 54 jaar ligt de gemiddelde leeftijd een stuk boven het Europese gemiddelde van 51 jaar”, aldus Elviera Velghe, directeur Musea Brugge (Publiek & Tentoonstellingen). “Als we als museumgroep laagdrempeliger willen zijn, moeten we hiermee aan de slag, en bekijken hoe en waar we die drempels nog kunnen verlagen. Opvallend is ook dat weinig mensen gebruik maken van ons digitale aanbod – tot 68% voor en zelfs 94% na het bezoek – ook al zetten we hier erg op in. We bekijken dus hoe we dat interessante aanbod nog beter kunnen bekendmaken bij onze bezoekers. Ik zie niet alleen verbeterpunten, maar ook bijzonder veel interessante info in aanloop naar de opening van BRUSK, waar we zeker nog ons voordeel uit zullen kunnen halen. De komende jaren zetten we dan ook verder in op dit soort publieksonderzoek, ook op onze andere locaties.”