Home > Bredene legt zélf eigen pendeldienst in na nieuw vervoerplan De Lijn

Bredene legt zélf eigen pendeldienst in na nieuw vervoerplan De Lijn

Geschreven op 10 januari 2024 om 11:56 door Mario De Wilde

Sedert dit weekend is het nieuwe, langverwachte vervoerplan van De Lijn nu ook in gans Vlaanderen uitgerold. Bredene wordt al sedert juli vorig jaar geconfronteerd met de gevolgen van de invoering van bijzonder ingrijpende wijzigingen in het openbaar vervoer. Ondertussen pleegde het gemeentebestuur overleg met De Lijn en het legde op eigen initiatief een eigen pendelbus in.

Met het nieuwe vervoerplan wil De Lijn het aanbod meer aanpassen aan de vraag van de gebruiker. “Wij hebben al aan den lijve kunnen ondervinden wat de gevolgen van het invoeren van de ‘basisbereikbaarheid’ zijn voor onze gemeente. De reacties van andere gemeenten, waar het vervoerplan nu ook werd ingevoerd, zijn helemaal vergelijkbaar met deze van ons. De goede elementen uit het nieuwe plan niet te na gesproken, maar is het niet bijzonder spijtig dat wij als gemeentebestuur zélf een noodoplossing moeten uitwerken om vooral kwetsbare of oudere inwoners hun boodschappen te kunnen laten doen? Een inwoner is er zelfs terecht een petitie voor gestart. Wij moeten als gemeentebestuur toch de taken van een openbare vervoersmaatschappij niet overnemen? Hoezeer we ook ons best hebben gedaan om het nieuwe vervoerplan tijdig en positief te communiceren: ook wij krijgen het aan de mensen niet uitgelegd”, zegt burgemeester Steve Vandenberghe die hiervoor als Vlaams Parlementslid de minister wil blijven wijzen op haar verantwoordelijkheid. Volgens Bredene beperkt de Vlaamse regering met het nieuwe vervoerplan de mobiliteit van ouderen, studenten, kinderen, enz… in plaats van extra in te zetten op openbaar vervoer.

Niettegenstaande het gemeentebestuur de vorige jaren nog stevig investeerde in infrastructuur (toegankelijke bushaltes en een Hoppin-punt) en sensibilisering (tussenkomst in abonnement voor jongeren) voor het openbaar vervoer, voelt het zich niet verantwoordelijk voor het nieuwe vervoerplan. “Wij waren als gemeentebestuur betrokken bij de opmaak en hebben het nieuwe plan ook mee beslist. Maar wat minister Peeters nu doet is eigenlijk de rollen omdraaien. Want zij heeft de spelregels en het budget bepaald. Ons eerst laten vechten voor de brokken in de vervoerregioraad en nadien, net omdát er te weinig middelen voorhanden zijn, als lokale overheid met de vinger wijzen omdat wij de keuzes hebben gemaakt is zeer betreurenswaardig”, verduidelijkt burgemeester Steve Vandenberghe.
Onderhandelingen met De Lijn
Ondertussen heeft het gemeentebestuur reeds enkele keren met De Lijn overleg gepleegd. Vanuit dat overleg worden de komende tijd enkele aanpassingen voorzien. Zo wordt nog dit voorjaar een tijdelijke bijsturing gedaan. En in 2025 of 2026 volgt dan een definitieve oplossing met één centrale plaats voor de lijnen 2 en 4 én een extra tramhalte. “Hoewel ik tevreden ben dat De Lijn zich constructief opstelt vraag ik mij bij de oplossingen af wat het verschil is tussen de nieuwe investeringen en het behouden van de oorspronkelijke lijnen”, besluit burgemeester Steve Vandenberghe.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.