Home > Bo van Vancouillie Travel (Blankenberge) is negatief nieuws rond reizen beu

Bo van Vancouillie Travel (Blankenberge) is negatief nieuws rond reizen beu

Geschreven op 11 augustus 2020 om 09:22 door Mario De Wilde

Twee lokale zelfstandige reisagenten, Caroline van ’t Reiskoffertje in Edegem en Bo van Vancouillie Travel in Blankenberge, zijn het negatieve (en vaak ook onduidelijk) nieuws rond hun reissector meer dan beu. Ze kwamen beiden met een open brief op de proppen om de toestand in de reiswereld te situeren. Bo Speybrouck van Selectair Vancouillie Travel uit de Blankenbergse De Smet De Naeyerlaan verduidelijkt: “Dit is niet de zoveelste klaagzang van een beroeps- of belangengroep die het onrechtvaardig vindt door de tsunami aan coronamaatregelen te moeten inbinden. Dit is een warme bede tot solidariteit. Van uw lokale zelfstandige reisagent. Ook een beetje in uw eigen belang toch.
Een van de eerste sectoren die in België onderuit werd gehaald door het vermaledijde virus was de reissector. Inkomsten verdampten in een recordtempo, maar het werk werd er niet minder om.
Uren die voordien met plezier besteed werden om reislustigen goed en wel naar hun droombestemming te begeleiden, maakten plaats voor vaak nog langere – onbetaalde – uren om de massale annuleringen, herboekingen en verplaatsingen te verwerken, en voor het opmaken van tegoedbonnen.
Óf voor het beantwoorden van de ontelbare vragen van radeloze slash boze reizigers die zich hun vakantie door de neus geboord zagen. Dat beteuterde reisagenten hierbij geregeld de kop van jut waren en meer dan eens verwensingen of beschuldigingen naar het hoofd geslingerd kregen, is intussen genoegzaam bekend.”
Slecht nieuws verkoopt
Als het in de media over ‘de reissector’ gaat, komen steevast de naar adem happende luchtvaartmaatschappijen in beeld. Daarbovenop wordt vooral de calvarietocht van gestrande toeristen opgevoerd, wat de negatieve spiraal nog versterkt. Zo wordt de neergang van de reissector zowat een self fulfilling prophecy. Zelden of nooit krijgt u de talloze reizigers te zien die ‘gered’ werden door de inspanningen, interventies maar vooral ook de toewijding en betrokkenheid van hun reisagent. Goed nieuws is natuurlijk geen nieuws voor de media, al hadden we toch wel op iets meer empathie uit die hoek gerekend. Het is en blijft natuurlijk de ene zijn brood…
Te koop: niks
Op 11 mei mogen van hogerhand de kantoren dan uiteindelijk weer open, alleen… reizen kan of mag amper voor de rest. Het is te zeggen, van de gebruikelijke 200 landen die de gemiddelde reisagent in 2019 kon aanbieden, waren dat er in 2020 nog amper een 15-tal. Even interessant als een bloemencorso met vier cactussen, zeg maar. En geloof het gerust, het blijft een woestenij tot pakweg 2022. Zeker nu een aanstormende tweede golf alles weer dreigt te overspoelen.
Blunders à gogo
Intussen blijft ook het blunderboek van de Belgische overheid groeien, met de kleurcodes voor de reisbestemmingen op kop. Dodelijke chaos voor elke reisagent die het hoofd boven water probeert te houden. Kafka mag zich hier dan wel in de haren krabben, met de zogenaamde hinder-en andere premies is het sowieso over en uit. Zwem of verzuip. No mercy. Je mag immers weer open, toch?
De eerlijkheid gebiedt wel te vermelden dat de corona-tegoedbon die de overheid lanceerde een verdienstelijk initiatief was, al zal dat het tij niet keren. Er zijn al heel wat ontslagen gevallen en nog meer zelfstandige reisagenten dreigen alsnog kopje onder te gaan.

Natuurlijke selectie?
“Een natuurlijk uitzuiveringsproces, de vrije markt reguleert zichzelf!” horen we vandaag vanop vele <neoliberale> banken. De prutsers gaan eruit en enkel de solide ondernemingen houden zich drijvende, klinkt het daar in koor. Van ver lijkt dit plausibel, maar is het verre van. Het is nu niet de kudde die zichzelf uitzuivert. In dit geval wordt de groep aangevallen door een meedogenloze roedel heyena’s met een voorkeur voor de kleintjes, de zwakkeren en verzwakten.
Die zwakkeren zijn dat wegens hun formaat en het formaat van hun reserves, niet vanwege hun intrinsieke waarde welteverstaan. Hierdoor zitten ze bij een langdurige uitputtingsstrijd tegen het virus bij voorbaat in het verliezende kamp. Een strijd waar geen businessplan ooit in voorzag.
Boehoe, arme wij?
Kommer en kwel (geef toe). Maar in plaats van te jammeren en te klagen, werken de meeste lokale reisagenten zich uit de naad om de verweesde toerist toch originele, verrassende en betaalbare vakantieformules in eigen land aan te bieden. Hierdoor ontdekken velen nu ook de vaak onwaarschijnlijke pareltjes die ons eigenste landje zo in overvloed te bieden heeft: staycations are here to stay. Hopelijk de kleine reisadviseur ook.
With a little help from our friends…
Haast nergens klinkt kiezen voor ‘#winkelhieren’ relevanter dan in de reissector. U steunt uw lokale reisagent – in elke gemeente is er minstens wel één – en tegelijk ook de kleinere niche reisorganisaties waar uw vakantie wordt aangekocht. Ook allemaal Belgisch. U winkelhiert zo dus dubbel, als het ware.
En wist u dat u vakanties bij Internationale groepen zoals Centerparcs, Landal, Disneyland, hotels her en der, ook beter bij een lokale reisadviseur boekt in plaats van pakweg online? Bij hen betaalt u immers de prijs die u online krijgt, want de commissie van een agent is in de prijs begrepen. Een keuze die u dus niks kost, wel integendeel, maar die ontzettend waardevol is voor onze zwaar gehavende sector.
Bovendien krijgt u er bij uw plaatselijke reisagent een persoonlijke service en een insolventieverzekering zomaar gratis bovenop. Ook belastingen en sociale bijdragen worden hiér betaald en ondersteunen dus mee uw en mijn economie. Ga daar maar eens om bij de grote online-jongens.
Insolventieverzekering?
Elke erkende reisagent is verzekerd tegen insolvabiliteit. Heeft u dus een vakantie geboekt en uw reisagent gaat kopje onder, dan bent u daar als klant nooit de dupe van. Want het garantiefonds neemt in zo’n geval uw dossier over en biedt oplossingen aan. Ofwel zorgen zij ervoor dat u uw reis zonder extra kosten kunt verderzetten, ofwel krijgt u uw voorschot of reissom integraal terugbetaald zodat u desgewenst een andere reis kunt boeken. Toch een onbetaalbare gemoedsrust vandaag de dag.
Kende u deze al?
De hashtag #ikgaopreis doet een oproep via de sociale media om (veilig) reizen positief te belichten. Het is uw lokale reisadviseur die de tijd en de moeite neemt om u te helpen veilige reisbestemmingen te kiezen waar de nodige maatregelen en protocollen strikt in acht worden genomen en u toch nog een droomvakantie geniet.

Tot slot
Zo goed als elk gehucht telt vandaag tenminste één zelfstandige reisadviseur, ieder met een
eigen aanpak en specialisatie. Dan hebben we het over een kleine 2 000 verkooppunten over
heel België, met meer dan 7 000 werknemers en hun gezin), Elk van hen spartelt vandaag om
te overleven. Bekijk daarom zeker even de website van reismakers in uw buurt, volg hen op
sociale media, en ontdek of er misschien een match in zit voor uw toekomstige vakantieplannen.
Het kost u ook geen cent om lokale bedrijf(jes) te volgen en te steunen op de sociale media. Daar hun berichten en/of aanbiedingen overladen met duimpjes en hartjes is hartverwarmend én nuttig. Zo’n bericht doorposten naar uw eigen muurtje is ook niet echt een moeite en brengt echt zoden aan de dijk. Misschien zit er momenteel geen (rechtstreeks) voordeel in voor u, maar het is wel zo sympathiek. Onze vergeten sector stuurt u alvast een warm dankuwel!

3 reacties

Dorien Vanhoof, Kortrijk
Geschreven op 2020-08-11 14:50:24
Ik ben het helemaal eens met briefschrijver Donaat. Geef het vertrouwen aan mensen die er iets van kennen en laat dat verdomde negatieve nieuws links liggen. Dorien Vanhoof, Kortrijk
De buyser marcia
Geschreven op 2020-08-11 14:45:42
Proficiat met je artikel, top,
Donaat De Prycker, Zedelgem
Geschreven op 2020-08-11 13:35:36
Met veel aandacht de open brief gelezen en een groot applaus voor de initiatiefnemers. Consumenten schreeuwen moord en brand wanneer ze de reisagent 'vergeten' en online iets geboekt hebben en nadien hun geld niet terugkregen. Er moet ergens een vulkaan uitbarsten, een overboeking of een staking zijn, om weer te gaan boeken bij de vertrouwde reisagent. Maar blijkbaar vergeten die consumenten ook weer snel. Dat de media daar graag een handje aan help om nog meer onduidelijkheid te scheppen en allerlei zogezegde kenners aan het woord te laten, help er ook niet aan. Zoals Bo zegt 'sensatie verkoopt nu eenmaal goed' maar het is niet mijn ding. Jullie hebben in ieder geval mijn vertrouwen. Donaat. Zedelgem

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.