Home > Belgische mijnenjager ‘Oostende’ in Noord-Franse Concarneau te water gelaten

Belgische mijnenjager ‘Oostende’ in Noord-Franse Concarneau te water gelaten

Geschreven op 30 maart 2023 om 07:42 door Mario De Wilde

Gisteren werd in Concarneau het eerste van de twaalf mijnenbestrijdingsschepen van het Belgisch-Nederlandse rMCM-programma, de M940 Oostende bestemd voor de Belgische marine, door Naval Group te water gelaten. De ceremonie vond plaats in aanwezigheid van Ludivine Dedonder, Belgisch minister van Defensie, Kaisa Ollongren, Nederlands minister van Defensie en Patricia Mirallès, Frans staatssecretaris voor Veteranen en Herinnering. Tijdens deze dag legde Naval Group ook de kiel voor het derde van de twaalf schepen, de M941 Tournai, bestemd voor de Belgische Marine.

Dit programma werd in 2019 toegekend aan Belgium Naval & Robotics, het consortium gevormd door Naval Group en Exail Robotics, in het kader van een internationale aanbesteding. Het omvat de levering van twaalf mijnenbestrijdingsschepen en ongeveer 100 drones geïntegreerd in een “toolbox” aan de Belgische Marine en de Koninklijke Marine, die de schepen zullen uitrusten. De eerste levering is voorzien voor eind 2024 in Zeebrugge. Daarna zullen de leveringen worden gespreid tot 2030.

Pierre Eric Pommellet, CEO van Naval Group: “Ik ben erg blij om hier in Concarneau aanwezig te zijn met onze partner Piriou, aan de zijde van Exail Robotics, om de voortgang van dit unieke programma te vieren. Dit is het resultaat van een gedeelde visie op de toekomst van Europese mijnbestrijding en maritieme defensie. We werken samen aan de ontwikkeling van een revolutionaire gezamenlijke defensieoplossing die zowel de Belgische als de Nederlandse soevereiniteit zal dienen en de weg vrijmaakt voor de toekomst van mijnenbestrijdingsoplossingen.”
Ludivine Dedonder, Belgisch minister van Defensie: “In een wereld van geopolitieke onrust is onze samenwerking des te strategischer. Het door de Belgische en Nederlandse marine ontwikkelde operationele concept is een wereldprimeur en in vele opzichten revolutionair. Dit project, waarvan het eerste schip vandaag te water wordt gelaten, toont aan dat samenwerking, solidariteit en innovatie kernwaarden zijn voor onze gemeenschappelijke veiligheid. Met dit programma ter vernieuwing van onze mijnenbestrijdingscapaciteit kunnen we trots zijn op onze bijdrage aan defensie-innovatie om samen de veiligheidsuitdagingen van deze tijd aan te gaan.”
Een uniek industrieel en Europees partnerschap
Naval Group, de algemene architect en hoofdaannemer, is verantwoordelijk voor het ontwerp van de schepen, de algemene integratie, het testen en de inbedrijfstelling van het missiesysteem (gevechtssysteem en mijnenbestrijdingssysteem). Kership, een joint venture tussen Naval Group en Piriou, is verantwoordelijk voor de productie van de twaalf schepen die in Concarneau en Lanester worden geassembleerd. Exail Robotics, een medecontractant, is verantwoordelijk voor het onbemande drone systeem, dat grotendeels in Oostende zal worden geproduceerd. Het onderhoud van de schepen zal in België worden uitgevoerd in het kader van een nauwe samenwerking tussen de Belgische Marine en Naval Group Belgium, met de hulp van haar partner Flanders Ship Repair.

Het rMCM-programma is ook een belangrijk onderdeel van de Europese defensie. Dit programma toont aan dat Europese staten kunnen samenwerken en een oplossing kunnen delen die voorbestemd is om de referentie te worden op het gebied van mijnbestrijding, niet alleen voor de Belgische en Nederlandse Marine, maar ook voor andere marines in Europa en in de wereld.

Luitenant-ter-zee 1e klas (1LV) Renauld Hock, hoofd van het binationale programma: “Vandaag vieren we zowel de tewaterlating van de M940 Oostende, het eerste schip in de City-klasse, als de kiellegging van de M941 Tournai, het derde schip in de City-klasse en tweede Belgische schip. Dit zijn twee belangrijke mijlpalen in ons binationale rMCM-programma.

Nu is het alle hens aan dek, met ongeveer elk half jaar een nieuw schip, waarbij het eerste Nederlandse schip dit najaar te water zal worden gelaten. Ook de bouw van het derde en vierde schip is begonnen.
Bovendien verwachten wij dat dit jaar het eerste schip in gebruik wordt genomen en de “toolbox” wordt getest, hetgeen essentieel is voor deze nieuwe mijnbestrijding scapaciteit.
België en Nederland zijn ervan overtuigd dat de City-klasse de beste manier is om mijnen te bestrijden: een echt onbemand systeem van systemen die de weg vrijmaakt voor alle moderne marines.”
België, een industrieel kenniscentrum voor Naval Group en Exail Robotics op het gebied van mijnbestrijding
In het kader van hun partnerschap ontwikkelen Naval Group en Exail Robotics hun aanwezigheid in België via speciale structuren, Naval Group Belgium en Exail Robotics Belgium. De toegevoegde waarde van de Belgische industrie wordt gemaximaliseerd via het rMCM-programma, vanaf de ontwerp-, ontwikkelings- en operationele ondersteuningsfasen, met name door inkoop en uitbesteding aan Belgische bedrijven van kritieke scheepsuitrusting. Exail Robotics Belgium zal bijvoorbeeld de “toolbox” in België ontwikkelen, produceren, assembleren en kwalificeren.

De betrokkenheid van de Belgische industrie bij het programma omvat ook R&D-projecten die in België worden uitgevoerd om de toekomst van mijnbestrijding voor te bereiden. Op 28 april 2022 huldigde Naval Group het MCM Lab en Cyber Lab in, twee gezamenlijke onderzoekslaboratoria die werden opgericht binnen haar dochteronderneming Naval Group Belgium. Deze Labs brengen Belgische en Europese institutionele, industriële en academische partners samen om de innovaties van morgen op het gebied van mijnbestrijding en cyberveiligheid te ontwikkelen.
Een veerkrachtig schip en een geavanceerde toolbox
Deze gespecialiseerde mijnenbestrijdingsschepen zijn de eerste die een combinatie van oppervlaktedrones (zelf schepen van een twaalftal meter en 18 ton), onderwaterdrones en luchtdrones kunnen inschepen en lanceren. De schepen voor mijnbestrijding zullen een hoofdzakelijk gerobotiseerd systeem gebruiken voor het opsporen, classificeren en neutraliseren van mijnen. Ze zijn bestand tegen onderwaterexplosies en hebben een zeer lage akoestische, elektrische en magnetische signatuur, in overeenstemming met de uit te voeren missies.
Deze mijnenbestrijdingsschepen hebben de volgende kenmerken:
– Lengte: 82,6m totaal
– Breedte: 17m totaal
– Verplaatsing: 2800t
– Maximumsnelheid: 15,3 knopen
– Bereik: >3500 zeemijlen
– Accommodatie: 63 personen
– Drone-capaciteiten: UMISOFT Exail-systeem, 2 onbemande oppervlaktedrones (Inspector 125 Exail Robotics), 3 autonome onderwatervoertuigen (A-18 uitgerust met UMISAS 120 Exail-Robotics sonar), 2 gesleepte sonars (T-18 uitgerust met UMISAS 240 Exail-sonar), 2 MIDS-systemen (Exail Robotics Seascan en K-Ster C), 2 drones voor in de lucht (V200 UMS Skeldar), 1 Exail Robotics-mijnenveegsysteem met 5 magnetische modules van CTM en 1 akoestische module van PATRIA.
Inscheepcapaciteit: 2 x 7m RHIB SOLAS boten.
– Goederenbehandeling: 2 zijportalen voor oppervlakte-drones en commandoboten, 1 kraan van 15 ton achteraan, 3 ton bovenloopkraan.
Foto: ©Jorn Urbain

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.