Home > Beeldend kunstenaar Adelin De Craene uit Hertsberge brengt monografie ‘Spreken met het licht’

Beeldend kunstenaar Adelin De Craene uit Hertsberge brengt monografie ‘Spreken met het licht’

Geschreven op 7 september 2022 om 18:56 door Mario De Wilde

Eind augustus werd het boek ‘Spreken met het licht’, een schitterend monografie over beeldend kunstenaar Adelin De Craene uit Hertsberge. Onlangs werd het lijvig boek van 192 bladzijden en zo’n 150 indrukwekkende illustraties, onder massale publieksbelangstelling, gelanceerd in de beeldentuin van de kunstenaar in ‘zijn Hertsberge’. Beeldhouwer Adelin De Craene is een ambachtsman pur sang, die zijn hele leven lang zijn kennis heeft gedeeld met leerlingen in het kunstonderwijs. In ‘Spreken met het licht’ leert de lezer hem kennen als een gedreven zoeker naar authenticiteit en als begenadigd bewonderaar van schoonheid. Zijn oeuvre geeft subtiel en behoedzaam gestalte aan de waarden waar hij voor staat en laat de ingetogenheid van zijn omgeving als het ware kristalliseren in tastbare vormen. Met teksten van de hand van Johan van Iseghem (°1952), emeritus hoogleraar Nederlandse literatuur en taaldidactiek (KULeuven/ KULAK).

Die andere Belgische Harold Van de Perre vertaalt het allemaal in het woord vooraf in het boek: “In mijn tuin bewonder ik elke dag twee bronzen beelden van Adelin De Craene. Het zijn beelden van eerste grootheid die, indien zij in het befaamde Middelheim beeldenpark te Antwerpen zouden staan, tot de top van de klassieke moderne beeldhouwkunst zouden behoren. Het zijn twee levensgrote naakten, een jongen en een meisje in hun meest frêle, breekbare naakte lichamelijkheid: twee lang opgeschoten tienerlichamen waarin de vormen van de volwassen man en de volwassen vrouw zich voor het eerst profileren. In hun haast symmetrische houding en eenvoudig gebaar zijn ze bij de eerste aanblik in niets opvallend, noch uitdagend, noch vernieuwend. Maar voor wie langer, meer behoedzaam en intens toekijkt, openbaren deze beelden een wonderbare schoonheid die ik ervaar als lichamelijk sensueel, statisch ritueel én poëtisch sacraal. Precies deze schoonheid openbaart ons de specifieke stijl van De Craene. In deze stijl herkennen we het vernieuwende persoonlijke dat Adelin De Craene brengt. Zijn stijl is het resultaat van de traagheid van het uitpuren. Aan elk beeld heeft De Craene maanden (soms jaren) geduldig gewerkt op zoek naar de maximale vormpuurheid. Deze puurheid ontdekken wij pas door de traagheid van het kijken: de traagheid waarmee hij naar de natuur kijkt (het figuur van dieren en van zijn naakte modellen) en de traagheid waarmee ook de toeschouwer-beschouwer kijkt naar zijn beelden, om aldus langzaam door te dringen in hun diepste geheim. Slechts tijdens en in dit langzame, indringende kijken en schouwen geven de beelden de nobele aard van hun verhoudingen prijs. Die wordt in elk beeld nog opgehoogd door de eenvoudige, ongekunstelde houding waarin het leven herkenbaar ademt. Het ongekunstelde gebaar is zo natuurlijk dat het als een ritueel aangevoeld wordt. Het rituele gebaar resulteert in een grootheid die – als versteend in het Eeuwige – een sacraliteit uitstraalt die ik eveneens kan ervaren in faraobeelden uit het oude Egypte, of in verstorven Romaanse Christusbeelden. Kunst zal sacraal zijn of ze zal niet zijn. Adelin De Craenes beelden getuigen daarvan. In hen nemen we deel aan ‘een leven tussen licht en stilte’.

Uitgegeven bij Stichting Kunstboek, € 50

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.