Atelier Clash is de winnaar ‘win je winkel’ in Roeselare
‘Win je winkel’, de spraakmakende campagne die lokale ondernemers en creatieve zielen van Roeselare de kans biedt om hun eigen winkelruimte te winnen, nadert zijn hoogtepunt! Na maanden van voorbereidingen, inzendingen en publieksstemmen, werd de winnaar van deze wedstrijd deze namiddag bekendgemaakt tijdens het Weekend van de Klant.
Weekend van de Klant: een feestelijk bedankje voor klanten en handelaars
Op zaterdag 5 en zondag 6 oktober organiseert Roeselare in samenwerking met UNIZO Roeselare het Weekend van de Klant. Tijdens dit weekend worden klanten in de watten gelegd met speciale acties, extra beleving, kortingen en verrassingen in de winkels. Daarnaast zet de stad ook de handelaars zelf in de schijnwerpers. De Stad wil met dit initiatief de lokale handelaars ondersteunen en de verbondenheid met de klanten versterken. “Onze lokale ondernemers tonen keer op keer hun veerkracht en creativiteit, en dat verdient erkenning. Door de focus te leggen op beleving en persoonlijke service, onderscheiden de lokale winkels zich van het online winkelen”, aldus burgemeester Kris Declercq
Bekendmaking van winnaar ‘Win je Winkel’
Atelier Clash is de winnaar van de eerste editie van ‘win je winkel’. Zij tonen shoppers de kracht van edelstenen, maar bieden ook handgemaakte juwelen, natuurlijke producten en interieuritems. De wedstrijd heeft veel creativiteit aangewakkerd onder de Roeselaarse ondernemers. Tussen 28 mei en 18 augustus konden startende ondernemers hun winkelconcepten indienen. Uit 23 inzendingen, die varieerden van healthy comfort food tot een troostshop, selecteerde de vakjury vijf semi-finalisten: Atelier Clash, Atelier Scralan, WeerWerkWinkel, Atelier Gentil en Amorivo.
Na een spannende publieksstemming met 1.471 stemmen, streden Atelier Clash, Atelier Scralan en WeerWerkWinkel om de hoofdprijs. Die werd uiteindelijk weggekaapt door Atelier Clash, die één jaar lang een winkelpand mag uitbaten in de Ooststraat 126, een toplocatie in Roeselare. Naast de hoofdprijs krijgen alle deelnemers begeleiding van de Stad Roeselare, UNIZO en partners. Vanwege het succes volgt binnenkort een tweede editie, waarvoor ondernemers nu hun concept kunnen indienen.
Retail in uitdagende tijden, maar positieve signalen blijven
Net als in veel andere steden, heeft de retailsector in Roeselare te maken met grote uitdagingen. De veranderende consumententrends, de opkomst van online shoppen en economische onzekerheid hebben ook hier hun invloed. De opening van nieuwe winkels, waaronder enkele bekende ketens zoals Hawaiian Poke Bowl en Holland&Barrett, toont aan dat Roeselare nog steeds aantrekkelijk is voor zowel lokale ondernemers als grotere spelers. Dit versterkt het vertrouwen in de toekomst van het winkelgebied.
“We merken dat handelaars het zwaar hebben, en dat de concurrentie van e-commerce niet te onderschatten is. Toch zien we dat er, ondanks de moeilijke omstandigheden, hoopvolle signalen zijn. Dat deze nieuwe winkels kiezen voor Roeselare, onderstreept dat ons winkelcentrum nog altijd een centrale plaats inneemt in de regio”, besluit burgemeester Kris Declercq
Nieuwe winkels en meer winkelbeleving
Met de komst van nieuwe winkels waait er opnieuw een frisse wind door het winkelgebied. De diversiteit van het winkelaanbod breidt uit, en bezoekers kunnen genieten van een gevarieerde mix van lokale boetieks, speciaalzaken en grotere ketens. Daarnaast blijft de stad inzetten op winkelbeleving, met aangename wandelstraten, sfeervolle pleinen en evenementen die het shoppen leuker en dynamischer maken.