Home > App jij ‘m al? Dit is de De Panne App!

App jij ‘m al? Dit is de De Panne App!

Geschreven op 16 september 2022 om 16:13 door Mario De Wilde

De Panne lanceert een nieuwe app, als één van de pilootgemeentes in Vlaanderen. De De Panne-app bouwt verder op Mijn Burgerprofiel van Digitaal Vlaanderen, zo is de app – naast de website – hét digitaal loket voor al je overheidszaken, aangevuld met lokaal nieuws en lokale dienstverlening.
Wat is Mijn Burgerprofiel?
Mijn Burgerprofiel verzamelt al je officiële gegevens en je overheidsadministratie. De info is altijd beschikbaar wanneer jij ze nodig hebt, voor de verschillende overheden: federaal, Vlaams & lokaal. Je profiel reist met je mee: meld je aan op 1 plaats voor alle websites die gebruik maken van Mijn Burgerprofiel.
Digitaal Vlaanderen heeft voor Mijn Burgerprofiel afgelopen zomer een app gelanceerd. Deze biedt naast de inhoud van Mijn Burgerprofiel nog extra functionaliteiten zoals de wallet – jouw digitale portefeuille voor pasjes, kaarten, certificaten …
Vlaanderen pakt nu uit met een brede communicatiecampagne, om Mijn Burgerprofiel op het web en als app nog meer bekend te maken en bij een brede doelgroep.
De De Panne-app verrijkt met lokale inhoud en diensten
De De Panne-app is een lokale variant van de Mijn Burgerprofiel-app – met de look & feel De Panne, met alle functionaliteiten van Mijn Burgerprofiel, maar met de look & feel van De Panne, en bovenal: lokale inhoud, nieuws en diensten. Zo kan je bijvoorbeeld als inwoner snel en gemakkelijk:
• Meldingen doen (zwerfafval, defect in het openbaar domein, overlast …)
• Attesten & aanvragen van de lokale overheid aanvragen (burgerzaken, egovflow)
• Dossierstatus opvolgen (adreswijziging, …)
• Lokaal nieuws uit De Panne volgen
• Openingsuren raadplegen
• Een afspraak maken met gemeentelijke diensten
• Op de hoogte blijven van activiteiten en evenementen
Hier houdt het echter niet op. De lancering van de De Panne-app is slechts een begin! We zetten onze digitale leveranciers en partners aan om koppelingen en integraties verder mogelijk te maken. Zo komen er verder in 2022-2023 komen er nog enkele lokale uitbreidingen.
Nicolas Luyssen, schepen van ICT & Digitalisering: “Digitaal maar steeds in mensentaal. We zetten graag in op digitale innovatie, met als doel een betere dienstverlening. Steeds met de mogelijkheid voor persoonlijk contact, we laten niemand in de kou. Zo mikken we op vlotter communiceren door én met de gemeente.”
Waar vind je de De Panne-app?
De De Panne-app is nu beschikbaar voor iOS en Android. Open op je smartphone de Apple App Store of Google Play Store, zoek naar ‘De Panne’ en download de app.
Download de mobiele app via
• de Apple App Store
• de Google Play Store
Na opstarten kies je zelf of je wilt aanmelden om je persoonlijke documenten te raadplegen. Dat kan makkelijk en veilig via itsme of een andere beveiligingsmethode.
Kan je wat hulp gebruiken?
Heb je technische problemen of vragen? Op mijnburgerprofiel.be vind je heel wat informatie en ook een video die je stap voor stap begeleidt hoe je kan aanmelden. Liever telefonische hulp? Dat kan ook. Bel 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid.
Wat brengt de toekomst?
De komende maanden start het lokaal bestuur een gebruikersonderzoek voor de De Panne-app. We vragen inwoners en tweedeverblijvers naar feedback en polsen naar voorkeuren en suggesties. Zo willen we functionaliteiten en toepassingen ontwikkelen die écht afgestemd zijn op de gebruikers die ermee aan de slag gaan.
De Panne Digitaal
Het lokaal bestuur De Panne zet in op digitale dienstverlening. Op de website komt alles samen – van informeren tot producten & diensten afleveren. Je kan er inloggen op Mijn Burgerprofiel, bovenaan de website – de app is dan ook een digitaal verlengstuk van de website.
Als lokaal bestuur dragen we communicatie én digitalisatie hoog in het vaandel. Zo trekken we aan de kar om samen met Vlaanderen digitaal te innoveren, en informatie toegankelijker te maken voor de burgers. Dus is het een logische stap voor De Panne om in te stappen op een gepersonaliseerde Mijn Burgerprofiel App.
Een win-win, zeker voor de burgers! We brengen de diensten van het gemeentehuis binnen handbereik – letterlijk in de broekzak of handtas – van de inwoners. Zo creëren we – voor wie dat wil – een bijkomend communicatiekanaal. Zonder dat we zelf de grote kosten moeten dragen om een gepersonaliseerde applicatie te ontwikkelen.
De focus van de De Panne app ligt uiteraard op communicatie en overheidsinformatie voor inwoners, verblijvers en ondernemers in De Panne – om bezoekers te inspireren zetten we verder in op visit.depanne.be.
Foto: gemeente De Panne

1 reactie

Van Malderen Alfons
Geschreven op 2022-09-20 16:56:03
Ok

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.