Home > Antonyo Marest geeft Strandstraat in het Zoute een artistieke zuiderse facelift

Antonyo Marest geeft Strandstraat in het Zoute een artistieke zuiderse facelift

Geschreven op 3 juli 2020 om 13:32 door Mario De Wilde

In opdracht van The Cappelleschi Gallery en met financiële steun van de vzw Toerisme heeft de Spaanse street artist Antonyo Marest in minder dan 1 week tijd in de Strandstraat van Knokke-Heist een uniek kunstproject gerealiseerd. De verweerde gevel van een afbraakpand kreeg integraal een vrolijke facelift in zuiderse pasteltinten en werd gedecoreerd met typische Marest-motieven. De façade in gele, groene, roze en paarse schakeringen fleuren het kille steegje met saaie betonblokken tussen de Kustlaan en de Zeedijk zelfs bij miezerig regenweer weer helemaal op en geven je onweerstaanbaar de illusie dat je aan het ronddwalen bent in het Art Deco District van Miami Beach.

Reuze roze ijslolly en bolide

Op de gevel prijkt nu bovendien een reusachtige lichtroze ijslolly met een topping van smeltende chocolade, een ontwerp van Antonyo Marest en met een 3D-printer gerealiseerd door Twan Kerckhofs van Art Nzo uit het Limburgse Bree. De contouren van de pink frisco waar een reusachtige ijsliefhebber schijnbaar zijn tanden reeds heeft ingezet, zijn ‘s avonds met een azuurblauwe neonlijn verlicht en veranderen het pand zowaar in een zwoele Spaanse heladeria. Voor de galerij van Van Esser aan de overkant heeft Antonyo het prototype van de racewagen van de Spaanse Formule 1-piloot Fernando Alonso een typische Marest-look gegeven. De kunstzinnige Renault-bolide is alvast de voorbode van de Zoute Grand Prix die dit najaar in Knokke-Heist weer plaatsvindt.

Antonyo Marest, geboren en getogen in het Spaanse Alicante in 1987 is een internationale multidisciplinaire kunstenaar die architectuur en kunst aan diverse Europese universiteiten heeft gestudeerd. Deze mediterrane havenstad met een rijke cultuur van meer dan duizend jaar oud en een uniek stadslandschap dat voortdurend transformeert naargelang de stand van het zonlicht, vormde de bakermat voor zijn artistieke inspiratie. Door permanent te reizen en te studeren in de belangrijkste landen van de Art Deco (Frankrijk, Marokko, De Verenigde Staten, India…) vervolmaakte hij zijn techniek als beeldhouwer en schilder. Dankzij zijn originaliteit en innovatieve invulling hebben zijn creaties wereldwijd internationale erkenning gekregen en is hij uitgegroeid tot een van de belangrijkste referenties bij het introduceren van nieuwe trends binnen stedelijke kunst en eigentijdse vormen van expressie in hedendaagse kunst.

Op 20 maart 2020 had Antonyo Marest naar Los Angeles moeten vertrekken voor een kunstproject van bijna 2000 m2 in een van de drukste straten van deze Amerikaanse stad. De Covidpandemie stuurde zijn plannen echter volledig in de war. Toch is hij in zijn quarantaineperiode in Madrid, erin geslaagd om een serie van 6 werken te voltooien voor een groepstentoonstelling in de StolenSpace Gallery in Londen. Als sociaal bewogen man schonk hij ook stukken aan projecten en stichtingen zoals Confinarte die een online veiling hield waarbij de opbrengst integraal naar het Spaanse Rode Kruis ging. “Ik ben altijd sociaal bewogen geweest om mensen te helpen en als dat hen gelukkig kan maken, zal ik de eerste zijn die mijn steentje bijdraagt om dit dit doel te bereiken” aldus Antonyo.

Colorieke alegria

Het gemeentebestuur is dan ook bijzonder opgetogen dat dankzij de nauwe banden die Eric Van Esser van kunstgalerij Cappelleschi met Antonyo Marest onderhoudt, deze gerenommeerde kunstenaar zijn kleurrijk positivisme in Knokke-Heist kan botvieren. Binnen Marests werken kun je abstracties waarnemen die in de natuur voorkomen zoals het priemen van lichtstralen, de harmonische golven van vloeistoffen of wolken die samensmelten in grillige patronen. Geometrische vormen gecombineerd met figuratieve sjablonen van flamingo’s en palmbomen symboliseren allegorieën van vrijheid en vreugde. Kortom, Marest is dan ook dè figuur om in deze coronatijd alle badgasten in Knokke-Heist weer te verwelkomen met een artistieke colorieke alegria.

Eric Van Esser

Bedenker en belangrijkste gangmaker van dit opmerkelijke kunstproject is Eric Van Esser, zaakvoerder/curator van The Cappelleschi Gallery. Zelf spreekt hij liever van zijn “Cappelleschiteam” waaronder hij ook Kenneth Jackers van EindAfwerking (EA) uit Riemst rekent. “Antonyo Marest wilde alleen beginnen op een propere gevel, dus had ik een man zoals Kenneth nodig om met een hoogtewerker al het zand van het gebouw te spuiten en de barsten en andere oneffenheden te verwijderen” vertrouwt Van Esser ons toe.

Juweelontwerper

Eric Van Esser is van opleiding eigenlijk juweelontwerper en startte in 1977 een eerste juwelierszaak in Maaseik. Zoals zijn illustere voorganger Jan Van Eyck ruilde hij zijn thuishaven aan de oevers van de Maas voor de oevers van het Zwin. In juni 2010 gaf hij de fakkel van zijn befaamde juwelierszaken in Knokke-Zoute en Maaseik door aan zijn zonen en stortte hij zich volledig op zijn allergrootste passie: kunst.

The Cappelleschi Gallery

De naam van zijn galerij, Cappellischi, heeft Van Esser zelf bedacht. “Ik verkoop het altijd als een poëtische vondst waarbij ik “capezzolo” (Italiaans voor tepel) en “Brunelleschi” (de Italiaanse bouwer van de reusachtige koepel van de kathedraal van Firenze) bewust door elkaar gehaspeld heb. Maar eigenlijk ging het ooit om een toevallige (Freudiaanse) verspreking tijdens een examen Italiaans die de jury in Firenze lang is bijgebleven ”, schatert de schalkse Knokke-Heistenaar met Maaslandse tongval.

Artistieke Robin Hood

Eric Van Esser is een artistieke nomade die niet alleen in Knokke-Heist maar vaak ook in Zwitserland, Italië, Spanje en andere kunstminnende oorden rondzwerft. Zo heeft hij heel wat persoonlijke contacten met kunstenaars opgebouwd en een internationaal netwerk opgebouwd. De kunstzinnige kosmopoliet fungeert dan ook vaak als deskundig adviseur om meesterwerken van Jean-Michel Baquiat, Keith Haring enz… door te verkopen aan particuliere kunstverzamelaars en topmusea over heel de wereld. Toch blijft onze zakenman, meestal achter zijn bureau nonchalant uitgedost in korte broek en polo, bij dit alles er heel bescheiden mij. “Mijn grootste doel is om ook het brede publiek te laten genieten van kunst en hoe kun je dit beter doen dan markante street artists zoals Clet Abraham, Keis en Antonyo Marest naar Knokke-Heist te brengen en hun werken in het straatbeeld tentoon te stellen? In deze barre coronatijd profileert Van Esser zich als een gulle mecenas die momenteel zorgt dat vaak “straatarme” straatartiesten beschikken over de meest noodzakelijke levensbehoeften voor zichzelf en hun gezin.

Knokke-Heist: deze zomer het mekka van urban art

“Prachtig dat het gemeentebestuur van Knokke-Heist deze zomer het initiatief heeft genomen om dankzij Leon Keer en Antonyo Marest inwoners en bezoekers gratis te laten meegenieten van urban art van topniveau. Het kan onze internationale reputatie van kunststad aan zee alleen maar ten goede komen ” aldus Eric Van Esser. De galerijhouder heeft trouwens nog andere grootse plannen in petto voor Knokke-Heist maar houdt die voorlopig nog geheim.

Lichtbak van gendarmerie als kunstobject

Aan de overkant van het kunstproject van Marest laat Van Esser boven zijn kunstpand nog een authentieke lichtbak van de Franse gendarmerie ophangen. Met een beetje fantasie zie je Louis de Funès en zijn collega-gendarmes er zo het gebouw in- en uitlopen. “Heel instagrammable voor mijn Frans cliënteel” knipoogt de rebelse ondernemer. Van Esser heeft precies zoals de ijslolly van Antonyo Marest duidelijk een hoek af. Licht prettig gestoord dus, en dat maakt een bezoek aan the Cappelleschi Gallery precies zo memorabel…

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.