Home > Gemeente zonder Gemeentehuis: Brugge en Knokke-Heist sleutelen aan online ervaring met bewoners

Gemeente zonder Gemeentehuis: Brugge en Knokke-Heist sleutelen aan online ervaring met bewoners

Geschreven op 13 oktober 2022 om 09:32 door Mario De Wilde

Brugge en Knokke-Heist starten samen met Gent en Destelbergen een conceptstudie op met als doel om de online dienstverlening van Vlaanderen naadloos te integreren in lokale dienstverlening. Voor dit initiatief kreeg Brugge een subsidie van ruim 85.000 euro toegekend via het subsidieprogramma Gemeente Zonder Gemeentehuis van de Vlaamse overheid. Met dit subsidieprogramma ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken.

Mijn Burgerprofiel

Mijn Burgerprofiel is een Vlaams initiatief dat een groot aanbod van overheidszaken in één platform ontsluit. Al 130 lokale besturen voegden een knop toe aan hun gemeentelijke website die toegang verleent tot Mijn Burgerprofiel. Schepen van Smart City Minou Esquenet: “Ook als stadsbestuur zien we de meerwaarde van dit portaal voor onze inwoners in. We hebben alles klaar staan om Mijn Burgerprofiel in de stedelijke website op te nemen. De manier waarop dit dient te gebeuren – via een header die bovenaan de stedelijke website wordt toegevoegd – vormt echter een struikelblok. Zowel visueel als op het vlak van technische architectuur zorgt deze werkwijze immers voor een minder goede gebruikservaring voor de burger.”

Conceptstudie

Stad Brugge diende daarom met succes een subsidieaanvraag in bij de Vlaamse regering voor een conceptstudie. “We zullen hiervoor nauw samenwerken met Gent, Destelbergen en Knokke”, zegt schepen Minou Esquenet. “Bedoeling van de studie is om, vertrekkend vanuit een lokale website, lokale en bovenlokale digitale dienstverlening naadloos op elkaar te kunnen laten aansluiten. Via één login willen we toegang verlenen tot de juiste achterliggende lokale of Vlaamse diensten: of je nu een geveltuin wil aanvragen, de status van je bouwdossier wil raadplegen of facturatiegegevens voor speelpleinwerking wil wijzigen.”

De uitgebreide dienstverlening die uit de studie zal voortvloeien, moet een stimulans vormen voor dienstenleveranciers en andere besturen. De resultaten van het onderzoek zullen gedeeld worden met andere steden, agentschappen en departementen. Dit zal hen mee in staat stellen om te investeren in nieuwe, innovatieve toepassingen. Schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal: “We zetten hard in om de dienstverlening van Stad Brugge steeds zo perfect mogelijk te laten verlopen. Daarom investeren we in verschillende manieren om onze dienstverlening nog dichter bij de Bruggeling te brengen. Fysiek maar zeker ook digitaal. Dankzij deze conceptstudie zullen we kennis opdoen om nieuwe stappen te zetten op het digitale vlak, dat kan alleen maar de bevolking ten goede komen.”

Dit project worden mogelijk gemaakt dankzij subsidiëring door Gemeente zonder Gemeentehuis, een project van Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.