Home > Video: Voedselbank West-Vlaanderen lanceert originele ‘non -diner’-actie

Video: Voedselbank West-Vlaanderen lanceert originele ‘non -diner’-actie

Geschreven op 2 december 2020 om 11:28 door Mario De Wilde

Sinds het begin coronacrisis zagen de Voedselbanken de vraag naar noodzakelijke levensmiddelen en basisproducten met maar liefst 20% toenemen. De sluiting van bedrijven en de tijdelijke werkloosheid duwen steeds meer mensen in armoede en verplichten hen beroep te op hulp van het OCMW en van de Voedselbank. Door de crisis verhoogt de druk op de Voedselbanken: met een groeiende omzet stijgen ook de werkingskosten, onder meer de kosten voor energie, voor opslag, transport en voor veiligheid en hygiëne.

Om de 82 caritatieve verenigingen die instaan voor de bedeling zelf aan de kansarmen op een meer efficiënte manier kunnen te bevoorraden zullen daarenboven in de nabije toekomst, verspreid over de provincie, op verschillende plaatsen lokale distributie platformen worden opgericht. Hierbij komen een pak bijkomende investeringen kijken, waarvoor de Voedselbank West-Vlaanderen volledig aangewezen is op giften.
Met de eindejaarsfeesten in het verschiet, wil de Voedselbank beroep doen op de vrijgevigheid van de West-Vlamingen.

Een originele mediacampagne nodigt hen uit om de werking van de voedselbanken te steunen door deel te nemen aan een “ non diner”. Nu we op de feestdagen onze familie en vrienden slechts heel beperkt fysiek aan tafel zullen kunnen ontvangen, stelt de actie u voor om hen uit te nodigen op een fictief diner, dit is een diner waarvoor u geen avond moet vrijmaken, waarvoor u zich niet hoeft op te kleden, waarvoor u zich zelfs niet hoeft te verplaatsen…., volledig coronaproof dus!

U wordt enkel gevraagd 40 euro/per persoon die u aan de fictieve feestdis uitnodigt, te schenken aan de Voedselbank. Met 40 euro kan de Voedselbank maar liefst 675 kg voedsel bedelen! De campagne wordt voor het eerst ook uitgebreid via sociale media gevoerd, met een leuke videoclip. Er is een QR code aangemaakt om het betalen te vergemakkelijken. De Voedselbank rekent erop zo ook een jonger publiek te bereiken.

Voor de uitwerking van de campagne kon de Voedselbank beroep doen op de vrijwillige inzet van een aantal creatieve communicatie mensen uit de regio:
– Letters &Pixels, communicatiebureau uit Roeselare boden zich spontaan aan om de videoclip te maken;
– Reclamebureau BOA in Lauwe ontwierp de uitnodigingskaart;
– Annelies Blomme van Fine Fleur leende haar mooie stem voor het inlezen van de clip;
– AP Mommerency van Kapcon stond in voor de feestelijke decoratie.
Allemaal belangloos en voor niets!

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.