Home > 70% van West-Vlaamse bushaltes niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers

70% van West-Vlaamse bushaltes niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Geschreven op 16 september 2020 door Mario De Wilde

30% van de West-Vlaamse bushaltes zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers, slechts 6% is toegankelijk voor mensen met een visuele beperking.  “De Vlaamse regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en samen met De Lijn en de lokale besturen rond de tafel zitten. Als we willen dat meer mensen het openbaar vervoer nemen, moeten we onze bushaltes toegankelijk maken voor iedereen, ,” laat Volksvertegenwoordiger voor sp.a, Annick Lambrecht weten.

Toegankelijkheid West-Vlaamse bushaltes

In West-Vlaanderen zijn in totaal 5475 bushaltes (uitgezonderd belbushaltes). 882 haltes (of 16%) zijn zonder assistentie en 1651 (of 30%) met assistentie toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Dat betekent dat aan ongeveer 70% van de bushaltes de rolstoelgebruikers in de steek gelaten worden. Voor blinde of slechtziende mensen is de situatie zowaar nog schrijnender: slechts 6,4% van de bushaltes zijn toegankelijk gemaakt met ribbellijnen of rubbertegels voor mensen met een visuele beperking.

“Als we iedereen op de bus willen krijgen, moeten in de eerste plaats de bushaltes toegankelijk zijn”

“De cijfers zijn ronduit schrijnend,” laat Vlaams Volksvertegenwoordiger Annick Lambrecht (sp.a) weten. “Aan 70% van de West-Vlaamse bushaltes kunnen personen met een rolstoel gewoon niet op de bus. Voor blinde en slechtziende mensen is de situatie nog schrijnender (6,4%).

Annick Lambrecht: “Als we willen dat steeds meer mensen het openbaar vervoer nemen, moeten we er in de eerste plaats voor zorgen dat bushaltes toegankelijk zijn voor iedereen. Je kan natuurlijk niet van vandaag op morgen alle bushaltes toegankelijk maken. Maar als er infrastructuurwerken zijn op Vlaamse of lokale wegen dan zou de Vlaamse en/of lokale overheid automatisch de reflex moeten hebben om in samenwerking met De Lijn ook de bushaltes toegankelijk te maken. Dat gebeurt vandaag nog te weinig. Er moet hierover dringend overleg komen tussen Vlaanderen, de lokale besturen en De Lijn.” Er is veel werk aan de winkel.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.