Vermoedelijk ligt een scheur in het zeil onderaan het reservoir aan de basis van het incident. De gemeente Ardooie liet ondertussen weten op hun Facebook-pagina: “Omdat het lek niet kan worden gedicht, wordt het bassin gecontroleerd leeggelaten. Daarom loopt er momenteel een beperkte evacuatie in de omgeving. Er zijn geen slachtoffers en het water is niet verontreinigd. Het bedrijf blijft operationeel. De veiligheidsdiensten volgen de situatie nauwgezet op. ”
Ardo legde in 2018 het reusachtig waterbekken aan voor 150 miljoen liter regenwater en gezuiverd afvalwater. Via een ondergronds netwerk gaat het water naar akkers uit de buurt. Een vijftigtal landbouwers zijn aangesloten op dat bassin via een ondergrondse leiding van 32 kilometer. Het hele project heeft ruim 2,5 miljoen euro gekost, Europa betaalde daarvan de helft.


