Home > 4.600 bezoekers voor Kookeet ‘new look’ in het Grootseminarie van Brugge

4.600 bezoekers voor Kookeet ‘new look’ in het Grootseminarie van Brugge

Geschreven op 27 september 2022 om 08:17 door Mario De Wilde

De tiende editie van Kookeet was er een van beleving, kwaliteit en vernieuwing in de sfeervolle tuin van het Grootseminarie. Kookeet stapte af van aparte eetstanden waar 30 chefs drie dagen lang duizenden gerechten in sneltempo doorgaven. Maar ging dit jaar voluit voor een nieuw culinair festival met vijf eetbelevingen. De kaart van vernieuwing en opnieuw alle aandacht voor de Brugse topgastronomie werd voluit getrokken.

Enthousiaste chefs en scholen op Kookeet

32 Brugse chefs en de hotelscholen Hotel- en Toerismeschool Spermalie, Ter Groene Poorte (Brugge) en het nieuwe Flanders Culinary Arts Center serveerden de afgelopen drie dagen topgastronomische gerechten. Voor de scholen was het ook hun vuurdoop om voor het eerst als volwaardig onderdeel op het programma te staan. Ook zij blikken enthousiast terug.

Koen Declerck, Hotel- en Toerismeschool Spermalie: We waren zeer snel betrokken bij het nieuwe concept van Kookeet en werkten de voorbije jaren intens samen met de chefs, scholen en het team van Brugge Plus aan een nieuw elan. Dat de scholen hierin gewaardeerd worden is een groot pluspunt. Daarnaast is de nieuwe locatie net naast onze school, een ware verademing in vergelijking met de rotonde aan het station. De meer kleinschaliger aanpak kan prachtig floreren in de groene omgeving van het Grootseminarie. We danken het beleid in Brugge, Brugge Plus en alle betrokkenen zeer hartelijk voor dit mooie culinaire feest!

Pablo Annys, Schepen van Werk & Ondernemen: “Een belangrijke meerwaarde van Kookeet is dat alle culinaire partners samenwerken: we creëren verbindingen tussen de chefs en onze drie hotelscholen Spermalie, Ter Groene Poorte en Flanders Culinary Arts Centre. Daarmee tonen we dat Brugge uniek is en dat we de bakermat van de gastronomie zijn, geen enkele centrumstad doet dit ons na.”

Festival van kwaliteit en vernieuwing

Kookeet is geëvolueerd naar een culinair festival waar het gaat om kwaliteit. Het is opnieuw het uithangbord geworden van de Brugse gastronomie. De kwaliteit vertaalde zich in de gerechten die niet meer en masse moesten geproduceerd worden maar waar het publiek kon kiezen uit gerechten, uit de verschillende eetbelevingen, die ter plekke bereid werden. De kwaliteit zag je ook in de locatie en sfeervolle inrichting en de innovatie schuilde vooral in de samenwerking tussen de chefs waar nieuwe ideeën gerealiseerd werden.

Kristof Deprez van De Mangerie: “Het nieuwe concept nodigt veel meer uit tot collegialiteit en samenwerking. Zo hebben we tijdens een try-out van elkaars gerechten geproefd, becommentarieerd en bijgeschaafd. De nadruk ligt nu nog meer op Kookeet als uithangbord van de Brugse topgastronomie.”

Filip Claeys van De Jonkman voegt er nog aan toe: “Met dit concept doet het er niet meer toe of je een ster hebt of niet, iedereen smijt zich voor Kookeet, werkt samen en toont waar culinair Brugge anno 2022 voorstaat.”

Culinair publiek

Burgemeester Dirk De fauw: “Ondanks de voorspelde regen startte Kookeet onder een stralende zon en ook op zondag was de zon van de partij. Maandag is de minste dag maar dat kon de culinaire pret niet bederven want er zijn voldoende overdekte staan- en zitplaatsen en houten wandelpaden die de eetbelevingen met elkaar verbinden. Het publiek genoot van Kookeet. We zagen zowel gezinnen met jonge kinderen, jonge koppels als iets oudere mensen in alle rust genieten van deze unieke plek die maar twee keer per jaar open is voor publiek.”

Franky Demon, voorzitter Brugge Plus “Kookeet 2022 klokt af op zo’n 4.600 bezoekers. Er werden meer dan 16.000 gerechten verkocht. Het nieuwe Kookeet richt zich tot dé culinaire liefhebber. Met meer dan drie gerechten per persoon (t.o.v één persoon bij het oude Kookeet) stellen we vast dat we een culinair publiek hebben aangetrokken. Het is een goeie start om hierop verder te bouwen.”

“We hebben geluisterd naar de chefs die vroegen om vernieuwing. Ze wilden het roer omgooien. Samen hebben we de kaart van vernieuwing durven trekken. Innoveren vraagt tijd en aanpassingen. We nemen de feedback mee naar de evaluatie maar we onthouden dat Kookeet er opnieuw staat als gastronomische topevenement waar het culinair genieten is en waar kwaliteit zowel in de gerechten als beleving centraal stond!”, besluit Franky Demon, voorzitter Brugge Plus.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.