Home > 120 toeristische ondernemers en partners op ‘Strategische visienota toerisme 2022-2023′ in Ieper

120 toeristische ondernemers en partners op ‘Strategische visienota toerisme 2022-2023′ in Ieper

Geschreven op 24 mei 2022 om 16:37 door Mario De Wilde

Gisteren nodigde het Ieperse stadsbestuur de toerismesector uit op de eerste volwaardige toerismeavond sinds de coronacrisis. Meer dan 120 toeristische ondernemers en partners van het Ieperse toerisme woonden de avond bij. Hoofdonderdeel was de voorstelling van de nieuwe strategische visienota voor het toerisme in Ieper. Westtoer stond in voor de opmaak en werkte hiervoor samen met een kerngroep en betrok er verschillende stakeholders bij van het toeristisch logies, de reca, lokale toeristische ondernemers, diverse stadsdiensten en enkele externe consulenten.
Burgemeester Emmily Talpe: “De strategische visienota geeft richting aan het beleid en de verdere ontwikkeling van Ieper op vlak van toerisme. We willen onze toeristische uitstraling en aantrekkingskracht opnieuw versterken en ons richten op een breder publiek. Ieper heeft zoveel troeven, het is aan ons om die goed uit te spelen. Deze visienota is daarbij de leidraad op korte termijn, maar tevens ook de aanzet voor de verdere doorontwikkeling op langere termijn, ook na 2026.”
Schepen voor toerisme Diego Desmadryl :“De ambitie is om Ieper tegen 2026 op de kaart te zetten als iconische, historische, groene stad in de Westhoek, waar jong en oud zich graag laten verrassen door het belevingsvol en veelzijdig aanbod. Ieper is én blijft dé WOI-bestemming met een wereldverhaal, maar onthaasten in het groen, de middeleeuwse historiek en stedelijke uitstraling maken de Ieperbeleving compleet. We willen dat dynamische ondernemers en inwoners trots zijn op hun stad en dit mee uitdragen. De bedoeling is dat zowel de Commonwealth markt als de Vlaamse en Nederlandse bezoekers het naar hun zin hebben in Ieper en er het beste van de Westhoek ontdekken.”
Aantrekken nieuwe bezoekersprofielen
De acties werden geclusterd in 8 actiedomeinen, als aanzet voor meer gedetailleerde jaarlijkse actieplannen. Het eerste domein is een herpositionering. Hoewel Ieper dé WOI-herdenkingsplek is, mag het niet berusten in dit sterke WOI-imago waar de stad internationaal om bekend is. Ieper moet blijven investeren in de toekomst om het WOI-toerisme te bestendigen en nieuwe generaties aan te trekken.
Ieper heeft naast WOI ook een ruimer gevarieerd aanbod dat meer toeristisch in de markt kan gezet worden. De Covid- en Brexit-crisis hebben de nood aan een ruimere positionering versneld en versterkt. Nu zal het zaak zijn om blijvend in te zetten op de binnenlandse markt en het nabijheidstoerisme, alsook het aantrekken van de nieuwe bezoekersprofielen.
Ieper als recreatieve hotspot
De verhaallijn ‘groen- en waterbeleving’ kreeg de afgelopen twee jaar al meer aandacht dan voorheen door het project ‘Fietsen vanuit Ieper’. De komende periode zal er nog meer ingezet worden op de verdere ontwikkeling van het recreatief en sportief fietsen, maar ook het wandelen blijft belangrijk voor Ieper. Er zijn diverse opportuniteiten voor recreatieve hotspots.
Ieper, middeleeuwse grootstad
Een volledig nieuwe verhaallijn is deze van ‘Ieper, middeleeuwse grootstad’. Uit de positionering blijkt dat het middeleeuws karakter van Ieper ook tot de verbeelding van nieuwe bezoekersprofielen spreekt. De recente archeologische vondsten, het academisch opzoekingswerk over het middeleeuws verleden van Ieper en de beleidskoers van het Yper Museum, leggen alvast de basis voor de uitbouw van deze nieuwe verhaallijn. Dankzij de bevaarbare Ieperlee was de stad in de middeleeuwen een internationaal handelscentrum. Ieper behoorde in de 12de en 13de eeuw als machtige lakenstad, naast Gent en Brugge tot de belangrijkste steden van het graafschap Vlaanderen. Een rijk historisch verleden dat bij de bezoeker niet echt gekend is maar wel waardevol is voor de cultuurtoerist en de ontdekker in Ieper.
Versterken toeristische uitstraling
Verder worden in de visienota voorstellen geformuleerd met betrekking tot de gewenste evoluties rond logies, reca en shopping, alsook het versterken van de toeristische stedelijke uitstraling van Ieper. In het zevende en achtste domein wordt ingegaan op de organisatie van het toerismeteam, de samenwerking met diverse private en overheidspartners, alsook op communicatie en marketing.
Nieuwe promotiespots
Op de toerismeavond werden eveneens in primeur enkele nieuwe promotiespots gepresenteerd, met als meest opvallende de spot met de renners van Quick-Step Alpha Vinyl Team, waarin Yves Lampaert een hoofdrol speelt. Deze spots worden in de komende maanden ingezet om het fietstoerisme naar Ieper een nieuwe boost te geven.
Foto: stad Ieper

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.