Zoute Grand Prix: waar oldtimers, patsers en ecologie een huwelijk vormen
Dat Zoute Grand Prix niet het meest ecologische evenement zou zijn, is een open deur intrappen. Het is nu eenmaal een onomkeerbaar feit dat een evenement, waar oldtimers aanwezig zijn, uitblinkt inzake CO2 uitstoot. En dus ja, er was kritiek al dan niet terecht. Toch was het dat weekend heel duidelijk dat de organisatie van de Zoute Grand Prix alles in het werk stelde om de CO2 uitstoot en bijgevolg haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden.
Groene sprong voorwaarts
Veel (nagenoeg het merendeel) bezoekers werden immers van ‘s morgens tot ’s avonds voornamelijk met elektrische voertuigen vervoerd. De elektrische e-shuttles werden ingezet tussen het Prado aan het Albertplein en de Royal Zoute Golf Club. De randparkings buiten het centrum van Knokke-Heist werden met de Zoute Grand Prix locaties verbonden door meerdere elektrisch aangedreven e-shuttlebussen. Dit was zondermeer een grote groene sprong voorwaarts, zeker als we dit vergelijken met de vorige edities. Vroeger tuften immers hoofdzakelijk shuttlevoertuigen op fossiele brandstof – die naar hartenlust CO2 uitstootten – rond.
Belevingsmoment
De elektrische e-shuttles winnen overal aan belang. Daar kun je niet naast kijken. Zo hebben ze in Knokke-Heist, die een voortrekker op het vlak van groene mobiliteit is, al sinds enkele jaren de shopping e-shuttles die de winkelstraten met elkaar verbinden. De vervoerscijfers zijn bepaald indrukwekkend. Nu ook de grootste internationale merken en de Formule-1 er van gebruik maken, winnen de e-shuttles gestaag terrein. Bij evenementen in een stadscentrum worden de elektrische e-shuttles nu zelfs als een belevingsmoment ingelast. Het traject van een randparking naar het stadscentrum wordt op die manier een plezierritje en stimuleert de autobestuurder om gebruik te maken van de e-shuttle. Weg met de stress om hopeloos rondjes te draaien om die laatste (dure) beschikbare parkeerplaats te vinden. Het blijft dan ook jammer dat sommige stads- en gemeentebesturen niet snel(ler) over de brug komen om dit vervoersconcept van morgen toe te laten. (Foto Benny Proot)