Home > Zonnebeke en Wervik bouwen met deze blikvangers samen aan wijnbeleving in de Westhoek

Zonnebeke en Wervik bouwen met deze blikvangers samen aan wijnbeleving in de Westhoek

Geschreven op 17 oktober 2025 om 07:00 door Mario De Wilde

De glooiende heuvels van Zonnebeke en Wervik krijgen er binnenkort een nieuwe dimensie bij: een mix van wijn, landschap en beleving. Met steun van het Europese LEADER-programma slaan beide lokale besturen de handen in elkaar om de jonge wijnbouw in de regio te versterken én zichtbaar te maken voor zowel de inwoners als de bezoekers. De komende drie jaar bundelen zeven wijndomeinen: Ravenstein, Den Nachtegael, De Reutelvallei, Geduld, Altinus, Vandorpe en Woodhouse Wines, hun krachten met Zonnebeke en Wervik. Samen willen ze de streek uitbouwen tot een volwaardige wijnregio waar genieten, ontdekken en verbinden centraal staan.

Een verhaal van samenwerking en streektrots

Wat begon met enkele pioniers die druiven aanplantten op de hellingen rond Zonnebeke en Kruiseke, groeide uit tot een levendige gemeenschap van wijnmakers. Hun passie bracht ook de gemeenten in beweging. De wijnbouwers willen samen een verhaal vertellen, over het landschap, het vakmanschap en het goede leven dat hier te vinden is. Daaruit is het LEADER-project ontstaan.
Met dit project willen Zonnebeke en Wervik optreden als neutrale en verbindende partners. Ze zorgen voor de coördinatie, de praktische uitvoering en de langetermijnvisie, zodat grote en kleine spelers samen kunnen groeien.

10 acties voor meer beleving

Het project “Wijnbeleving in Zonnebeke en Wervik” loopt van oktober 2025 tot juni 2028 en omvat 10 concrete acties die allemaal bijdragen aan een herkenbare wijnidentiteit voor de streek.

Enkele blikvangers:

Een wijnfietsroute die de zeven wijndomeinen met elkaar verbindt, langs glooiende landschappen en historische plekken.
Landschapsbelevingspunten waar kunst, uitzicht en rust samenkomen — plekken om te proeven, te kijken en even stil te staan.
Een 2-jaarlijkse zomerfietszoektocht, waarin bezoekers al fietsend de wijnregio ontdekken.
Een wijnbrochure en infoborden in de vorm van wijnflessen, die het verhaal van elk domein vertellen.
Een overkoepelende marketingcampagne, met professionele foto’s en video’s die de wijnen van de Westhoek in de kijker zet.
Netwerk- en overlegmomenten tussen wijnbouwers, toeristische partners en korte-ketenproducenten, om kennis te delen en samen sterker te worden.

Wijn als motor voor plattelandsontwikkeling

De ambities reiken verder dan wijn alleen. De gemeenten willen met dit project ook het landschap openstellen, bezoekers aantrekken, nieuwe vormen van landbouw stimuleren en lokale producten een podium geven.
De resultaten zullen zichtbaar zijn op het terrein: nieuwe routes, infopunten, belevingslocaties en evenementen die het wijntoerisme op een duurzame manier versterken. Tegen 2028 hopen de partners zo meer bezoekers te verwelkomen in hun wijngaarden.

Een smaakvolle toekomst

Met een totale projectkost van ruim 174.000 euro, waarvan de helft wordt gedragen door het LEADER-programma, krijgt de wijnbouw in Zonnebeke en Wervik een stevige duw in de rug. Dit is meer dan een economisch project. Het is een verhaal van mensen, van liefde voor de streek en van samenwerking over grenzen heen. De wijn die hier groeit, is letterlijk het resultaat van lokale passie en Europese steun.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.