Home > Wil je in de Panne iets organiseren? Maak dan afspraak met de nieuwe fuiftante

Wil je in de Panne iets organiseren? Maak dan afspraak met de nieuwe fuiftante

Geschreven op 7 februari 2023 om 10:21 door Mario De Wilde

De Panne komt in 2023 met een uniek dienstverleningsconcept op de proppen: de Fuiftante. Deze behulpzame tante maakt fuiven organiseren makkelijker en helpt elke organisator met alle vragen, wetgeving. De stad wil het voor fuiforganisatoren in 2023 een stuk gemakkelijker maken om een fuif te organiseren. Vanaf maart kan je voor al je vragen en bezorgdheden rond fuiven terecht bij de Fuiftante. Een fuif organiseren doe je namelijk niet in 1, 2, 3: een organisator moet duizend en één dingen regelen en de Fuiftante helpt hierbij.

Wie is de Fuiftante?
De Fuiftante is de koepelnaam voor het dienstverleningsconcept rond fuiven. In werkelijkheid is het een medewerker van het Evenementenloket die helpt. Die persoon is niet aanwezig op de fuif, maar helpt organisatoren inhoudelijk en ondersteunt hen met de organisatie van hun fuif. Materiaal nodig? Een zaal vastleggen? Het fuifdraaiboek ontvangen? Fuifsubsidies en een superhandige fuifkoffer aanvragen? Dan kan je bij de Fuiftante terecht!

Wat doet de Fuiftante?
De fuiftante staat klaar om te helpen met alle vragen en geeft advies. Ze verwijst je door naar de correcte personen, helpt je om aanvragen in te vullen en zit boordevol tips ’n tricks. Als organisator kan je gebruik maken van een fuifdraaiboek en de fuifkoffer. In de fuifkoffer zit alles om met een eigen fuif van start te gaan: een set walkietalkies, personentellers, fluohesjes, EHBO-koffer, megafoon, valsgeld detectoren, zaklampen …

Veilig fuiven
Naast dienstverlening zorgt de Fuiftante ook voor een vorm van controle en bewaakt de veiligheid. Organisatoren worden beloond als ze hun best doen om hun fuif veilig en verantwoord te organiseren. Zo kan iedere organisator gebruik maken van de gratis fuifkoffer als ze het charter ondertekenen. Daarbij beloven ze enkele maatregelen te nemen bv. de buurtbewoners informeren of een systeem om leeftijden te identificeren.

Fuifpremies
Tot slot kan de fuiforganisator ook aanspraak maken op premies.
• Tot 500 euro bij inzetten professionele security
• 50 euro bij gebruik maken van leeftijdsaanduiding
• 50 euro bij actief aan drugspreventie doen
• 50 euro bij inzetten tegen geluidsoverlast en gehoorschade
• 50 euro bij het actief informeren van buurtbewoners en melden in de UiT-databank
• 50 euro bij inzetten op een betere toegankelijkheid van de fuif

Burgemeester van De Panne, Bram Degrieck: “Het organiseren van fuiven is voor organisatoren vaak een kluwen van regels, afspraken en heel wat praktische beslommeringen. De overheid, in de breedste zin van het woord, maakt het de organisatoren niet altijd even makkelijk. Dat heeft de voorbije jaren gezorgd voor minder en minder fuiven. Waar is de tijd dat er elke week wel ergens een “T-D” of fuif was in de plaatselijke parochiezaal? Ik vind het belangrijk dat onze jongeren kunnen fuiven. Een fuif is een sociaal gebeuren: je leert er een nieuw lief kennen, streekgenoten zien elkaar eens in real life in plaats van via Snapchat en het zorgt voor een niet te onderschatten samenhorigheidsgevoel. Organisatoren leren met elkaar samenwerken, samen iets uit te grond stampen en zetten zich vrijwillig in om de kas van de vereniging te spijzen. Als lokaal bestuur zetten we hier op in. We begeleiden organisatoren om hen meer kansen te geven én ervoor te zorgen dat hun fuif vlekkeloos en veilig verloopt.”

Alle informatie www.depanne.be/fuiftante

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.