Home > Wevelgemse uitgeverij ontwikkelt uniek STEM-project met CO2-meter

Wevelgemse uitgeverij ontwikkelt uniek STEM-project met CO2-meter

Geschreven op 13 oktober 2021 om 09:05 door Mario De Wilde

Uitgeverij TESS, gespecialiseerd in leermiddelen voor de vakken Techniek en STEM, heeft een heel specifiek en brandend actueel project ontwikkeld waarbij leerlingen klassikaal of in groep een eigen CO2-meter kunnen maken. Niet zomaar een CO2-meter, maar een perfect werkend en genormeerd exemplaar met een NDIR CO2-sensor. Het maken van de CO2-meter kadert in een project van een 6-tal weken rond het thema ‘De luchtkwaliteit in mijn klas’ en hoe daarmee om te gaan. Het voldoet dan ook aan de leerplandoelen van de eerste graad van het secundair onderwijs.

Het concept werd ontwikkeld door Niels De Vlieger, een jonge 30-jarige industrieel ingenieur met een passie voor techniek, die na het overlijden van zijn vader twee jaar terug de uitgeverij heeft overgenomen. Hij ontwikkelde het project vanuit zijn opleiding en interesse. Maar ook vanuit een zekere frustratie over het feit dat sommige aanbieders CO2-meters van minderwaardige kwaliteit vaak veel te duur verkopen.

“Gezien de huidige problematiek met de luchtkwaliteit in de klas zag ik dat er heel wat scholen veel te dure CO2 meters aankochten, deze in de klas zetten, maar de beschikbare info slecht of niet gebruiken. Wat jammer is. De huidige problematiek rond de luchtkwaliteit biedt enorm veel kansen voor scholen om zelf met de leerlingen aan de slag te gaan in een STEM-context. Vandaar dat ik – vanuit mij opleiding, passie en ervaring – een specifiek STEM-project ontwikkelde waarbij de leerlingen ook zelf een kwalitatieve CO2-meter met de NDIR-technologie kunnen maken”, aldus Niels De Vlieger, Zaakvoerder Uitgeverij TESS

Een allesomvattend, bijzonder boeiend en actueel STEM-project

Uitgeverij TESS ontwikkelt leerpakketten voor de vakken Techniek en STEM in de eerste graad van het secundair onderwijs en de derde graad lager onderwijs. Alle projecten kunnen zowel in het officieel als het vrij onderwijs worden ingezet en voldoen aan de nieuwe leerplannen. Ook met dit volledige pakket, bestaande uit de unieke combinatie van leerwerkboeken én materiaal om de CO2-meter te maken, hebben de leerkrachten alle tools in handen om de actuele problematiek van de luchtkwaliteit op een boeiende manier te behandelen.

Het gloednieuwe allesomvattend STEM-project ‘De luchtkwaliteit in mijn klas’ omvat een leerwerkboek, een bordboek voor de leerkracht, klasmateriaal en alle componenten om een CO2-meter als bouwpakket te kunnen maken (printplaat, vocht- en temperatuursensor, CO2-sensor, display en USB-kabel). Op deze manier kunnen scholen heel wat zaken combineren. Ze kunnen voor elk klaslokaal een CO2-meter maken samen met hun leerlingen én ze kunnen er nog eens een volledig uitgewerkt STEM-project van 4 à 6 weken rond geven.

De theorie aan de praktijk getoetst

Een online infosessie bij een 50-tal geïnteresseerde scholen leverde al heel wat positieve feedback en engagementen op. Vervolgens werd het project ook uitgetest in het eerste jaar secundair van de Broederschool in Roeselare. “Op onze Broederschool waren we op zoek hoe we iets meer kunnen doen omtrent de luchtkwaliteit in de verschillende klassen, omdat dit nu toch wel een heel belangrijk item is. We zijn heel blij dat we aan de slag kunnen gaan met dit STEM-project van Uitgeverij TESS.

“Het feit dat we deze CO2 meters kunnen maken met onze eigen gemotiveerde leerlingen is enkel een meerwaarde. Het is de bedoeling om met die leerlingen van de 1ste graad het STEM-project te doorlopen en achteraf elk klaslokaal uit te rusten met één CO2-meter. Hierbij leren ze de werking van deze meter kennen, de resultaten van de metingen bijhouden en kritisch lezen en beoordelen. Een totaal omvattend project”, voegt Vincent Claerhoudt, Directeur Broederschool Roeselare, daar aan toe.

Passie voor techniek

Uitgeverij TESS (opgericht in 2000) is een educatieve uitgeverij die leermiddelen ontwikkelt voor de vakken techniek en STEM in het secundair en lager onderwijs. De uitgeverij is gevestigd in Wevelgem en richt zich op scholen in Vlaanderen en Nederland. Ze wordt geleid door Niels De Vlieger die twee jaar geleden na het overlijden van zijn vader de fakkel overnam en zijn levenswerk verderzet. Niels is een industrieel ingenieur met een echte passie voor techniek.

Op de foto v.l.n.r:Niels De Vlieger (Uitgeverij TESS), Yentel Vanclooster (leerling), Lieve Buyse (leerkracht STEM), Armand Defever (leerling) en Vincent Claerhoudt (directeur Broederschool Roeselare)

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.