West-Vlaanderen op z’n smakelijkst: Smaakmarkt in Koksijdse Hotelschool Ter Duinen
In het kader van 100% West-Vlaams vond gisteren een B2B Smaakmarkt plaats in Hotelschool Ter Duinen in Koksijde. De partners van dit smaakvolle initiatief waren Inagro, POM West-Vlaanderen, UNIZO en Westtoer. De Smaakmarkt kwam tot stand dankzij de steun van twee Plattelandsontwikkelingsprojecten, ‘Samen Korte Keten’ en ‘Westhoek op je bord’. Met de B2B-Smaakmarkt wilden de partners de brug slaan tussen hoeve- en streekproducenten enerzijds en professionele afnemers zoals chef-koks, logies, eigenaars van horeca-, delicatesse- of retailzaken anderzijds.
Want op hoe meer plaatsen het lokaal lekkers verkrijgbaar is, hoe beter toeristen en eigen inwoners de streek kunnen beleven én proeven. De 54 gepassioneerde deelnemers stelden er hun hoeve- en streekproducenten voor aan professionele klanten als chef-koks, detailhandelaars en horecazaken. De leerlingen en leerkrachten van de Hotelschool verwenden de bezoekers met inspirational talks en demo’s. Het werd dan ook een ware ontdekkingsreis door de culinaire tradities van de regio. Als kers op de taart was er om 18 u. een kookdemo van oud-leerling Timon Michiel (Carcasse).
Westhoek op je bord
Westhoekondernemers – en ambassadeurs namen vanaf 19 uur deel aan het event ‘Westhoek op je bord – Een ontdekkingsreis langs akker en polder’. Dit alles kaderde binnen het PDPO-project ‘De Westhoek op je bord’ waarbij Westtoer en Inagro dag- en verblijfstoeristen in contact willen brengen met de smaken van de Westhoek. Het diner vormde het sluitstuk van het traject dat de leerlingen van de Hotelschool de voorbij maanden gelopen hebben. Zij zijn meerdere malen de boer op gegaan dit schooljaar: ze bezochten lokale producenten in de Westhoek en leerden zo de producten en hun productieproces kennen. Nadien gingen ze er in kookles mee aan de slag en zochten ze nieuwe recepten om de korteketenproducten in hun gerechten te verwerken. “Het enkel mogen gebruiken van lokale producten uit de Westhoek prikkelde hun creativiteit en daagde hen uit om op een andere manier na te denken over het samenstellen van menu’s. Door met deze producten te werken, hebben ze niet alleen hun culinaire vaardigheden verbeterd, maar ook een dieper begrip ontwikkeld voor de connectie tussen voedsel, producenten en milieu”, zegt Olivier Willaert van Hotelschool Ter Duinen.
Tijdens het event deelden de leerlingen hun ervaringen en inzichten. De Westhoekondernemers- en
ambassadeurs kregen zo een unieke kijk achter de schermen bij de ontwikkeling van de nieuwe gerechten en recepten. Voor elk gerecht was er gedetailleerde informatie beschikbaar over de gebruikte producten, bereidingswijzen en totale kosten. Deze zijn terug te vinden op de website van Hotelschool ter Duinen en staan ter beschikking van elke toeristische ondernemer die volop de kaart wil trekken van lokaal lekkers uit de Westhoek.
Redactie en foto’s ©️Gino Ester