Weekendwedstrijd. Winnaars Koninklijke DC-3 Dakota vlucht (€ 225) boven Oostende
-De Brugge-Zeebrugge route gaat in 30 minuten via Eernegem, Veldegem, Oostkamp, Brugge, Zeebrugge en Blankenberge terug naar Oostende.
-De Knokke-Blankenberge route gaat in 45 minuten via Eernegem, Aalter, Eeklo, Maldegem, Moerkerke, Knokke-Zeebrugge en Blankenberge terug naar Oostende.
-De Zeeuws-Vlaanderen en de Schelde route gaat via Eernegem, Aalter, Drongen, Gent, Terneuzen, Breskens en Zeebrugge terug naar Oostende. Deze vlucht duurt 60 minuten, inclusief start en landing.
Dakota Experience
Alle vluchten worden gecompleteerd met een Dakota Experience. De piloot van de Dakota loopt met de passagiers rond het vliegtuig en vertelt onder andere hoe hoogteroeren werken, hoeveel paardenkrachten de zuigermotoren leveren en het spectaculaire levensverhaal van dit historische vliegtuig waarmee gevlogen wordt. Vragen staat vrij voor de passagiers tijdens deze Dakota Experience, maar ook tijdens de vlucht. Je kunt zelfs in de cockpit kijken. De Dakota vliegt op een hoogte van 1.000 tot 1.400 voet (ruim 300 tot 450 meter) zodat het uitzicht door de grote ramen prima is.
Allerlei leuke weetjes
De DC-3, ook wel bekend als de Douglas DC-3, is een iconisch vliegtuig dat voor het eerst werd geïntroduceerd in de jaren 30. Het vliegtuig heeft een reputatie opgebouwd als een van de meest betrouwbare en duurzame vliegtuigen ooit gebouwd, en een groot deel van dit succes kan worden toegeschreven aan de indrukwekkende motoren die worden gebruikt.
De DC-3 vliegt op twee Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp-motoren. Deze motoren zijn ontworpen om betrouwbaarheid en efficiëntie te bieden, met een vermogen van ongeveer 1200 pk elk. Ze maken gebruik van een radiale motorconfiguratie, wat betekent dat de cilinders zich rond de centrale krukas bevinden. Deze configuratie stelt de motoren in staat om een hoog koppel te genereren, wat essentieel is voor een vliegtuig van dit formaat.
Wat de R-1830 Twin Wasp-motoren echt opvallend maakt, is hun vermogen om te blijven werken onder zware omstandigheden. Dit was vooral van cruciaal belang tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen de DC-3 een belangrijke rol speelde in militaire operaties. De motoren werden gewaardeerd om hun uithoudingsvermogen, en ze konden zonder problemen vliegen, zelfs als ze werden blootgesteld aan hoge temperaturen en ruige vliegomstandigheden.
Bovendien staan de R-1830-motoren bekend om hun eenvoudige onderhoud en hoge levensduur. Ze kunnen lange tijd functioneren zonder dat er grote reparaties of vervangingen nodig zijn, wat resulteert in lagere onderhoudskosten en minder stilstand. Dit is van groot belang voor commerciële luchtvaartmaatschappijen, die hun vliegtuigen continu operationeel willen houden.
De DC-3-motoren hebben ook bijgedragen aan de reputatie van het vliegtuig als een van de meest brandstofefficiënte vliegtuigen uit die tijd. Dit stelde luchtvaartmaatschappijen in staat om lagere operationele kosten te realiseren en tegelijkertijd passagiers een betaalbare reis aan te bieden.
Hoewel de DC-3 een rijke geschiedenis heeft en nu hoofdzakelijk wordt gebruikt voor vrachtvervoer en bijzondere gelegenheden, blijft de reputatie van de motoren van het vliegtuig voortduren. Hun betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn legendarisch, en ze blijven een belangrijk onderdeel van de erfenis van de DC-3.
Een stukje rijke vlieggeschiedenis
D-Day was een van de belangrijkste gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het vond plaats op 6 juni 1944, toen geallieerde troepen landden op de stranden van Normandië in Frankrijk. Deze invasie markeerde het begin van de bevrijding van West-Europa van de nazi-bezetting.
Een belangrijk aspect van D-Day was de luchtsteun die de geallieerde troepen kregen. De Dakota, ook wel bekend als de Douglas C-47 Skytrain, speelde hierbij een essentiële rol. De Dakota is een transportvliegtuig dat werd gebruikt voor het vervoeren van troepen, wapens en voorraden. Het was betrouwbaar, veelzijdig en in staat om over lange afstanden te vliegen, wat het perfect maakte voor deze operatie.
De Dakota’s werden gebruikt om parachutisten te transporteren die diep in vijandelijk gebied werden gedropt, om bruggen en andere strategische doelen te veroveren. Ze werden ook ingezet om gewonde soldaten terug te vervoeren naar veilige gebieden. Deze luchtlandingsoperaties waren van cruciaal belang voor het succes van D-Day.
De PH-PBA DC-3 Prinses Amalia is geleverd in 1944 als C-47 Skytrain en heeft ook deelgenomen aan de luchtlandingsoperaties op D-Day.
DDA Classic Airlines
-De DC-3 of Dakota met de registratie PH-PBA is eigendom van de Stichting DDA Classic
Airlines en verzorgt wekelijks rondvluchten in Nederland. De Dakota is een bijzonder vliegtuig met de rijke historie van o.a. D-day en Market Garden. Ook was dit het eerste officiële Nederlandse Regeringstoestel.
-DDA Classic Airlines beschikt over een AOC (Air Operator Certificate), de hoogste erkenning in de civiele luchtvaart. Daarmee vliegt zij met de historische DC-3 onder dezelfde strikte veiligheidsvoorschriften als bekende Nederlandse luchtvaartmaatschappijen als KLM en Transavia.
-DDA Classic Airlines is een 100% vrijwilligers organisatie en zet zich in voor het behoud van
Nederlands Vliegend Erfgoed opdat ook volgende generaties kennis kunnen nemen van de ontwikkelingen in de luchtvaart en een vlucht in een historisch vliegtuig kunnen meemaken.
Ga voor deze unieke ervaring mee terug in de tijd, geniet van het uitzicht en beleef het vliegen van weleer. Voor 175 euro boek je al een rondvlucht van 30 minuten.
Meer informatie en direct boeken kan via deze link
De foto met een C-47 is gemaakt tijdens de sfeervolle 75 jarige herdenking van D-Day in het Merville battery museum, Normandie.
Foto’s Paul Van den Berg en Tom Brinckman van Hangar Flying
__________________________________________________________________
Winnaars vlucht ter waarde van € 225
Net geen 1900 (1888) inzendingen om zich aan het grote avontuur te wagen en zij die uiteindelijk een vlucht gewonnen hebben zijn het gezin Isabelle Clevers en Bruno Seynaeve uit Ichtegem (een van bieden mag mee) en de familie Johan De Gucht-V.M. uit Brugge (ook voor hen is het kiezen). Volgende vrijdag wacht er weer een avontuurlijke en smakelijke weekendwedstrijd.