Weekendwedstrijd: win een pochette t.w.v. € 25 van Thelma & Louise
De herfst is in het land, de week van de Belgische mode komt eraan en niemand minder dan de eigenaars van het modemerk Thelma & Louise nemen ons mee achter de schermen om terug te blikken op één van de meest uitdagende periodes uit de mode-industrie. Marie Friling (27) en Liza Tanghe (36), de twee dames achter het Antwerpse label vertellen over het stormachtige voorjaar, over hoe het mode landschap eruit zou kunnen zien in de toekomst maar vooral hoe een sterk partnership vooral in crisistijd onontbeerlijk blijkt.
Thelma & Louise, het Belgische kledingmerk voor dames met pit en met Antwerpen als thuisbasis, ontwerpt vrouwelijke en speelse kleding met een natuurlijke flair. Met de focus op comfort, kwaliteit en everyday elegance staat Thelma & Louise garant voor hedendaagse, modieuze maar vooral authentieke collecties. Thelma & Louise is al jaren een gevestigde waarde, met hun aanwezigheid in meer dan 80 verdeelpunten. Zij zijn het uithangbord van het merk – sommigen zijn al meer dan 10 jaar een trouwe partner.
Met als doel om tijdens deze moeilijke periode bewustzijn te ontwikkelen rond de troeven van het lokaal winkelen en iedereen aan te sporen Belgisch te shoppen, gaf het
modemerk samen met enkele van haar partner stores een sneak peek van een half jaar fashion ten tijde Corona.
Switch, Switch
Corona came marching in en dat vroeg instant om een vindingrijke mind switch ten huize Thelma & Louise en haar partner stores. De meeste winkeliers van Thelma & Louise staan bekend om hun uitzonderlijke service en zijn heel creatief omgegaan tijdens de Corona periode om hun klanten te blijven inspireren en als boetiek het
hoofd boven water te houden: “Vele boetieks zijn lokaal verankerd en bestaan al 20 tot soms 30 jaar. Twee tot zelfs drie generaties staan vaak aan het roer van onze boetieks en vormen het DNA en het hart van een dorp. Consumenten komen hier voor de
beleving, de service maar vooral voor het persoonlijk contact.” – Marie Friling (CO-CEO Thelma & Louise).
De COVID-19 periode heeft vele boetieks uitgedaagd nieuwe verkoopskanalen te vinden dan louter hun fysieke shops. Zo lanceerden de winkels van Thelma & Louise onder meer een persoonlijke huis-aan-huis levering, weliswaar op een veilige afstand. Maar ook door middel van instagram verkoop, live video’s en een volledig vernieuwde visual merchandising tijdens de lockdown bleef Thelma & Louise samen met de winkels de verkoop stimuleren. Dit gaf de boetieks ook de mogelijkheid om actief in contact te kunnen blijven met hun klanten. “Tijdens de lockdown maakten we tassen met ensembles van kleding voor onze trouwe klanten die we vervolgens persoonlijk aan huis leverden. Bij Kocoon werden ensembles voor trouwe klanten gemaakt die ze eerst konden passen en erna mochten betalen of retourneren. Dat werd enorm geapprecieerd.
Het is een nieuw business model in de modesector dat werkt, merkten we.” – Kocoon fashion
Minder uitstapjes en meer huiselijk cocoonen bracht ook een verandering in de garderobe teweeg bij het merendeel van de bevolking. Wat je draagt om naar je werk te gaan, is immers niet hetzelfde dan een dagje thuis met de kids: “Onze klanten hebben voor het voorbije seizoen de feestelijke outfits aan zich voorbij laten gaan en kozen
eerder voor comfortabele stuks. Voor de reeds aangekochte FW20 collectie gaan we, net zoals elk seizoen, heel persoonlijk om met onze winkeliers en helpen we hen zo goed als we kunnen om de verkoop in hun winkels te stimuleren. Een maatje bijbestellen, een tussenpersoon om verschillende winkels uit de nood te helpen, wisselen in onze stock als een bepaald stuk beter gaat dan een ander,… We staan voor elk creatief idee open.
We bieden vooral een luisterend oor met de focus op partnerships. Een partnership is nu eenmaal geen oneway discussion. ”
-Liza Tanghe (CO-CEO Thelma & Louise)
Maar de grootste switch zit ‘m misschien wel in het digitale verhaal. Wanneer je niet meer fysiek kan gaan shoppen, dan moet je wel de digitale weg vinden naar je favoriete merk: “Het eerste wat we gedaan hebben toen de lockdown werd aangekondigd, is onze tone of voice wijzigen, zowel naar onze B2B-klanten toe als naar de eindconsument. We hebben ingezet op digitale marketing. Niet op een opdringerige manier maar wel empathisch. We wilden hen duidelijk maken dat we ook online steeds voor hen beschikbaar bleven. We zijn meer dan ooit het persoonlijk contact met hen aangegaan en hebben hen digitaal stijladvies gegeven op het vlak van comfortabele kledij. Want
niet alleen de jongeren maar ook minder digital savy dames hebben mede door de lockdown de weg naar onze webshop gevonden. Onze klanten hebben een goede dienstverlening nodig, dat staat buiten kijf.”
– Marie Friling (CO-CEO Thelma & Louise)
Maar ook diverse partner stores van Thelma & Louise zijn mee in het online verhaal gestapt en dit met de steun van het Belgische modemerk: “Tijdens en na de lockdown hebben we er alles aan gedaan om onze winkels te helpen om hun verkoopseizoen tot een goed einde te brengen. Zo hebben we verschillende winkels geholpen om hun
eigen webshop te lanceren door hen alle campagnebeelden en packshots te bezorgen en onze knowledge te verlenen op het vlak van digitale marketing en social media.”
–Liza Tanghe (CO-CEO Thelma & Louise)
Lokaal shoppen zal deel uitmaken van het nieuwe normaal, daar zijn ze bij Thelma & Louise rotsvast van overtuigd. Toch is de coronacrisis niet enkel een donkere periode geweest voor het modemerk en haar retail partners. De wederzijdse behulpzaamheid en constructief meebouwen aan een positieve uitkomst heeft ervoor gezorgd dat de winkels misschien meer beredeneerd zullen aankopen maar toch trouw blijven aan een merk als Thelma & Louise. Bij het overgrote deel van de retail partners gaat er alvast niets boven het comfort, de goede pasvorm, de kwalitatieve stoffen en de goede prijs kwaliteitsverhouding van Belgische mode.
“De collecties van Thelma & Louise hebben een goede pasvorm en zijn aangepast aan de Belgische vrouw. Ook vinden we het fijn dat Thelma & Louise maten aanbiedt tot maatje 48. Dat appreciëren onze consumenten enorm. Anderzijds sta ik erachter dat de Belgische mode en Belgische winkels elkaar steunen ”– Yser fashion
Het partnerschap blijkt ook goed te verlopen tussen Thelma & Louise en de winkelpunten ondanks de uitdagende periode. “We vonden het persoonlijk contact en de telefoontjes met Liza Tanghe van Thelma & Louise echt chapeau. Er was een gevoel van sympathie en wederzijdse ondersteuning om elkaar te ondersteunen in deze uitdagende periode.” – Yser fashion
Behalve een goed partnerschap, merken de winkeliers ook dat klanten veel hebben aan winkels met een persoonlijke aanpak. Het zijn dan ook de boetieks met een sterke dienstverlening die vandaag nog steeds sterk in hun schoenen staan, desondanks de lockdown. Volgens hun partners, zijn tevreden klanten, klanten die je in de watten legt en de nodige aandacht schenkt:
“Het verschil is vaak dat mensen die bij grote ketens gaan winkelen merken dat ze niet altijd voldoende worden bediend, of er niet altijd de juiste maten 42 of 44 beschikbaar zijn, hier proberen wij als boetiek extra op in te spelen.” – Kocoon fashion
“Als boetiek onderscheiden we ons door eerlijk advies in een familiale setting.”– Il était une fois De crisis heeft zeker zijn indruk nagelaten en dat voelen de lokale winkels, maar één ding is zeker volgens Yzer fashion: “De fun van het shoppen zal belangrijk blijven voor de consument. De mensen krijgen hierdoor alleen nog meer zin, niet alleen in het winkelen maar vooral ook in de beleving van het winkelen”.
Hoe dan ook schrikken de komende maanden Thelma & Louise niet af: “We moeten blijven durven. Ondanks dat onze winkels een uitdagende periode achter de rug hebben, zijn ze toch voorzichtig positief naar de toekomst toe. De denkoefening die we als Thelma & Louise tijdens de lockdown hebben moeten maken, is nuttig geweest
voor de toekomst van ons merk. Zo moeten we nog meer inzetten op het omnichannel gegeven door bijvoorbeeld het principe van Collectique te hanteren. Dit concept zorgt ervoor dat mensen online kunnen aankopen en het in hun geliefkoosde winkel kunnen afhalen. Het geeft de eindconsument een kans om de kledij in een winkel te passen en zorgt vaak voor verkoop in de pick-up winkel. Maar we moeten nog meer digitale verkoopmogelijkheden aanwenden zoals een koppeling tussen de voorraden van onze partner winkels/wholesale partners en ons webshop platform. We zorgen er ook
altijd voor dat de beschikbare stock voor de webshop dezelfde stock is die beschikbaar is voor de B2B klanten. Eén ding moeten we onthouden: uit elke negatieve gebeurtenis, kan je altijd iets positiefs halen.”
Weekendwedstrijd
Neem deel aan de wedstrijd en maak kans op zo’n modieuze damespochette t.w.v. € 25 van Thelma & Louise. Ze kunnen makkelijk meegenomen worden in de handtas. Reageer via dit bericht (onderaan) of mail naar info@hetnieuwsvanwestvlaanderen.be voor maandagavond 12 oktober 2020 om 23.59 uur – met jouw naam en adres – en graag ook de namen van de twee oprichters. Meer info op de overzichtelijke webshop www.thelmalouise.be. 15 winnaars zullen hun naam op dinsdagochtend 13 oktober 2020 zoals steeds op Het Nieuws van West-Vlaanderen zien verschijnen. Veel succes!