WECANDANCE in Zeebrugge ontving recordaantal (58.500) bezoekers, meest succesvolle editie tot dusver
WECANDANCE 2022 ontving tijdens deze negende editie van het festival 58.500 bezoekers, meer dan 150 internationale en nationale artiesten en de weergoden zorgden voor ideaal strandweer: zon, zon en nog eens zon! Drie van de vier dagen festivaldagen waren sold-out: de organisatie blikt terug op een ijzersterke negende editie. Gisteren stonden er al rond 15u een ruim aantal bezoekers klaar voor het internationaal gerenommeerde ‘Adriatique’. Ook de hip-hop tent vulde zonder enig probleem dankzij de lineup van ‘Faisal Selects’, een gecureerd aanbod Dj’s uitgekozen door DJ Faisal Chatar.
Het festival nam dit weekend de nodige hittemaatregelen om zorg te kunnen dragen voor zowel zijn bezoekers als crew in deze uitzonderlijke temperaturen. De extra schaduwzones, mist- en nevelsproeier, gratis zonnecrème (zo’n 17.352 smeerbeurten leerden de dispensers ons), extra bar en gratis water taps werden met blije gezichten onthaald. Achter de schermen gingen er twee dagen lang enkele crew leden rond met gekoeld water en elektrolyten in grote bidons. Deze supplementen worden vooral in de sportwereld gebruikt en dragen bij tot het energieniveau, de energiestofwisseling en een goede elektrolyten-balans. Werken in deze temperaturen is topsport, zo meent de organisatie en dus dragen ze ook op die manier zorg voor de 1000 crewleden per dag.
En ook naar de Safe Space vonden zo’n kleine 40 bezoekers die zich oncomfortabel, onveilig of hulp nodig hadden hun weg. Gaande van bezoekers die tot rust wilden komen, afkolven, vragen bij intoxicatie of het melden van ongewenst gedrag. Het festival investeerde voor en tijdens het festival veel tijd in het geven van opleidingen aangaande hun nieuw ‘Safe Space’ traject. “Het is onze verantwoordelijkheid als organisatie van WECANDANCE om ervoor te zorgen dat ons festival veilig is voor alle bezoekers, artiesten en ons eigen team. Iedereen die deel uitmaakt van onze crew is deel van onze organisatie en draagt dus bij aan deze verantwoordelijkheid om van WECANDANCE een veilig en inclusief festival te maken.
“We hebben erg hard gewerkt om een team zijn dat hulp kan bieden, incidenten begrijpt, juist weet te reageren waar nodig, preventief kan handelen en zo ook incidenten helpt voorkomen. De enige eerste juiste reactie als organisatie en crew-lid is het geloven van de persoon die je om hulp vraagt en hen ondersteuning, vertrouwen en veiligheid geven zonder hierbij een persoonlijk oordeel te vellen.” Wie hulp nodig had kon terecht in de Safe Space om samen met getrainde safety ambassadors op adem te komen en te kijken waar nood aan was
WECANDANCE staat gekend om zijn unieke setting, die – net als de bezoekers – meer zorg dan ooit kreeg dit jaar. De organisatie heeft ervoor gekozen om erg strenge maatregelen en keuzes te hanteren om ervoor te zorgen dat zowel crew, leveranciers als bezoekers de prachtige natuurlijke omgeving met respect behandelen. Een ‘must’ volgens hen om ervoor te zorgen dat ze hier op het strand van Zeebrugge een toekomst hebben. “Het nemen van de huidige strenge maatregels en goede afspraken met de lokale besturen zijn nodig om onze plaats hier op het strand te garanderen. Onze setting hier in Zeebrugge is één van onze grootste sterktes en we willen er alles aan doen hier nog heel lang te mogen blijven.”
Het festival nodigde tijdens het tweede weekend het internationale ‘A Greener Festival’ uit om het festival te komen beoordelen en samen met hen te bekijken hoe ze volgend jaar nog meer kunnen groeien naar een duurzamere versie van het festival. Dit jaar werden er zo’n 32 000 petflessen uitgespaard door het introduceren van water taps en herbruikbare bekers en drankbidons voor de crew, hadden alle flesjes en bekers die over de toog gingen een waarde en belande er daardoor aanzienlijk minder afval op het strand.
Na een editie vol hypnotiserende prints en felle kleuren speculeren al vele bezoekers over het thema van de volgende editie. Wie als eerste een idee wil krijgen wat het festival voor zijn bezoekers, aankleding en ‘experiences’ in petto heeft houdt best ‘Paris Fashion Week’ in september in de gaten. Op basis van de looks die daar op de runways verschijnen bepaalt creative director Laura Praet het thema van een wel zeer speciale editie in 2023! Volgend jaar viert WECANDANCE zijn tiende verjaardag tijdens twee weekends op 5, 6, 12 en 13 augustus 2023!