Wat is SEO & online zichtbaarheid?
We surfen met z’n allen constant op het web, of het nu is om online te shoppen, een lokaal restaurant te zoeken of informatie op te zoeken. En daarom is de online zichtbaarheid voor veel bedrijven ook van meer belang. Je online zichtbaarheid vergroten kan je doen door te letten op de SEO van je website, beter bekend als Search Engine Optimization. Maar wat houdt dat nu juist in?
Hoe werkt SEO?
SEO of zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jouw website/webshop hoger scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Je zou deze zoekresultaten kunnen omschrijven als onbetaalde zoekresultaten, dus alles behalve advertenties. Zoekmachines zoals Google gebruiken een specifiek algoritme, wat onder andere bepaalt welke website hoger scoort op bepaalde zoektermen. Door gebruik te maken van SEO kun je proberen de denkwijze van Google na te bootsen. Maar hoe begin je hier nu aan?
De componenten van SEO
Om je website te optimaliseren, neem je drie aspecten onder de loep: techniek, autoriteit en content. Hierbij is het belangrijk dat je aandacht aan alle drie de onderdelen besteedt en geen enkele vergeet.
Techniek
SEO focust ten eerste op techniek, aangezien in het algoritme van zoekmachines ook rekening wordt gehouden met de gebruiksvriendelijkheid van de website. Je kan je website op basis van verschillende technische onderdelen optimaliseren, zoals crawling, laadsnelheid, mobiele bruikbaarheid, 404 links etc. Door deze onderdelen te optimaliseren zal je website door Google als kwalitatiever wordt gezien, en dit resulteert uiteindelijk in betere rankings.
Autoriteit
In het tweede onderdeel richten we ons op de betrouwbaarheid van je website. Hoe hoger de betrouwbaarheid, hoe hoger je kan scoren in Google. Die autoriteit kan je opbouwen door gebruik te maken van een linkbuildingstrategie. Maar wat is dat precies? Bij linkbuilding zorg je ervoor dat externe websites naar jouw website verwijzen, dit noemen we backlinks. Door sterke backlinks te bouwen, verhoog je de online autoriteit van je website en lanceer je jouw website naar de top van de zoekresultaten.
Mensen gebruiken allerlei zoektermen om aan informatie te komen. Daarom is het van belang om een zoekwoord analyse uit te voeren gericht op jouw doelgroep. Zo heb je een idee welke zoekwoorden relevant voor jou zijn en kan je die verwerken in de backlinks en content.