“Volgens mij”, “Ik vind….”: daar is het ‘Brugs Burgerpanel’ om inwoners hun mening te laten geven
Het stadsbestuur van Brugge wil inwoners meer en beter betrekken bij wat er leeft in de stad. Daarom lanceert Stad Brugge het ‘Brugs Burgerpanel’: een vaste en laagdrempelige manier om meningen, ervaringen en signalen van Bruggelingen op te halen. Voor het Brugs Burgerpanel werkt Stad Brugge samen met het platform Bpact. Inwoners schrijven zich in via een online formulier en ontvangen daarna regelmatig een uitnodiging om deel te nemen aan een bevraging.
Deelnemers vullen enkele basisgegevens in, zoals leeftijd en gezinssituatie. Die informatie helpt om de resultaten beter te duiden en te streven naar een brede en representatieve groep deelnemers. Via korte online bevragingen kunnen inwoners hun mening geven over stedelijke thema’s zoals mobiliteit, groen, buurtvoorzieningen en lopende projecten. De vragenlijsten blijven bewust kort en toegankelijk. Alle antwoorden worden anoniem verwerkt. De Stad krijgt geen individuele gegevens te zien, maar enkel gebundelde resultaten en trends.
“Met het Brugs Burgerpanel willen we beter zicht krijgen op wat inwoners denken, voelen en ervaren. Die inzichten willen we ook effectief gebruiken in ons beleid en onze dienstverlening. Zo bouwen we verder aan een stad die luistert en samen met haar inwoners vooruitkijkt”, zegt burgemeester Dirk De fauw. Het Brugs Burgerpanel past binnen een bredere aanpak rond participatie binnen de stadsorganisatie. Brugge wil participatie sterker, consistenter en kwaliteitsvoller organiseren. Vandaag lopen bevragingen nog vaak verspreid over verschillende diensten. Met één systeem wil de Stad meer samenhang brengen in de manier waarop inwoners worden bevraagd.
Praktisch
Inwoners die willen deelnemen aan het Brugs Burgerpanel kunnen zich inschrijven via https://app.bpact.be/brugge/nl/users/sign_up. Na registratie ontvangen ze regelmatig een uitnodiging voor een korte online bevraging. Deelname is vrijwillig en antwoorden worden anoniem verwerkt.