Home > Via STEM-onderwijs naar meer oceaangeletterdheid in de basisschool: Lodewijkscollege Sint-Michiels voortrekker

Via STEM-onderwijs naar meer oceaangeletterdheid in de basisschool: Lodewijkscollege Sint-Michiels voortrekker

Geschreven op 10 juni 2022 om 09:54 door Mario De Wilde

Afgelopen woensdag 8 juni 2022 was Wereld Oceaan Dag, het ideale moment om het project STEM4SEA de wijde wereld in te sturen in de aanwezigheid van gedeputeerde Flankerend Onderwijs van de provincie West-Vlaanderen mevr. Sabien
Lahaye-Battheu, afgevaardigden van het VLIZ, afgevaardigden van provincie West-Vlaanderen, afgevaardigden van school en ouderraad Club 250. STEM4SEA, een ambitieus driejarig project gesubsidieerd door het flankerend onderwijsbeleid van de provincie West-Vlaanderen, wil oceaangeletterdheid, ondernemingszin, creativiteit, STEM-vaardigheden, talentontwikkeling en maakonderwijs stimuleren binnen het basisonderwijs.
Van droom naar werkelijkheid
Wat ooit startte als een droom van de ouderraad, Club 250, mondde uit in een concreet project. De basisschool Sint Lodewijkscollege (Spoorwegstraat Sint-Michiels -Brugge) kreeg dankzij projectsubsidie van de provincie West-Vlaanderen de mogelijkheid om STEM4SEA uit te werken. De afgelopen schooljaren ontwikkelde de school STEM-activiteiten met de zee als rode draad. Met het Vlaams Instituut voor de Zee als partner voor het wetenschappelijke luik, was het project compleet.
Tweeledig doel
Het doel van dit project is tweeledig: via kant en klare activiteiten komen leerlingen in contact met de STEM-didactiek. Anderzijds heeft het als doel om de leerlingen van het basisonderwijs via STEM-activiteiten in contact te brengen met de zee. Op een innovatieve, leuke en aantrekkelijke manier maken ze kinderen meer ‘oceaangeletterd’ zodat ze meer bewust worden van het verband tussen de zee en hun eigen dagelijkse leven.
Leerlingen bedenken briljante oplossingen voor problemen
STEM staat voor science, technology, engineering en mathematics. Bij STEM-activiteiten staat het proces centraal. De leerlingen zoeken een oplossing voor een bepaald probleem vanuit een authentieke context. Ze doen dit door zaken te onderzoeken en vast te stellen, dingen te maken, hun ontwerpen te testen en te optimaliseren, de nodige wiskundige inzichten toe te passen en ten slotte stellen ze hun mogelijke oplossing voor het probleem voor aan hun klasgenoten. Communiceren, samenwerken, probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken, zelfsturing… Allemaal 21ste eeuwse vaardigheden die geoefend worden en onze kinderen nodig zullen hebben in onze o zo snel veranderende wereld en
onbekende toekomst.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.