Veurne voert aanpassingen uit in haar mobiliteitsplan
Veurne voerde nog niet zo lang geleden een vragenronde uit naar aanleiding van een aangepast mobiliteitsplan. Dankzij de antwoorden die het gemeentebestuur kreeg via de enquête heeft het keuzes gemaakt. Zo maakt men het centrum beter om te fietsen, parkeren en in te circuleren. Dit zijn alvast de vele acties die zullen worden ingevoerd.
Fietsen
Er is gekozen om een fietszone te maken van het volledige gebied binnen de kleine ring. In een fietszone is de snelheid beperkt tot 30 km per uur, mogen de fietsers de volledige rijbaan gebruiken (als er tweerichtingsverkeer is, hun eigen rijstrook) en mag de wagen de fietser niet inhalen. Ook in de Rozendalstraat, de Kaaiplaats, Sasstraat en Ooststraat (gedeelte tussen de Nieuwpoortbrug en het Zevensterrenplein) wordt een fietszone ingericht.
Circulatie
In heel wat straten binnen de kleine ring wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd. Op die manier worden er lobben gevormd, waardoor het doorgaand verkeer niet meer dwars doorheen het centrum kan rijden, maar de ring moet gebruiken. Zo kan de actieve weggebruiker veiliger naar ons stadscentrum komen.
Op de ring zelf (Oude Vestingstraat, Karel Coggelaan, Lindendreef, Peter Benoitlaan, Daniel De Haenelaan en Astridlaan) blijft het tweerichtingsverkeer behouden. Alle attractiepolen in het centrum zijn nog altijd bereikbaar met de wagen, maar het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd.
In de Ooststraat, tussen de Nieuwpoortbrug en het Zevensterrenplein wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd. Het verkeer mag enkel nog het centrum inrijden. Bussen zullen wel nog in twee richtingen mogen rijden in dit segment. De invoering van deze maatregel wordt afgestemd op de openbare werken aan de Statieplaats en Statiestraat. Bovendien werd beslist om voor deze maatregel een proefperiode te voorzien, waarin de effecten van dit eenrichtingsverkeer zullen geëvalueerd worden.
De Grote Markt is enkel nog bereikbaar via de Ooststraat. Wegrijden kan via de Noordstraat. De doorsteek richting de Appelmarkt verdwijnt dus. Via de Zuidstraat kan je ook niet meer naar de Grote Markt rijden.
Parkeren
Voor wat betreft het parkeerbeleid verandert er niet veel in het centrum. De blauwe zone blijft behouden. Er worden op verschillende plaatsen wél shop&go-plaatsen ingevoerd.
Er wordt een extra blauwe zone ingevoerd rond het ziekenhuis en, na de herinrichting van de stationsomgeving, wordt er ook daar een blauwe zone ingevoerd, zodat de treinreizigers maximaal gebruik moeten maken van de nieuwe stationsparking in de Rodestraat.
De randparkings Oude Vesten, Kaaiplaats, station, carpoolparking Duinkerkestraat krijgen een eigen bewegwijzering. Je zal vanaf de invalswegen via deze parkeerroute worden gestuurd.
Veiligheid
Vanuit de woonwijken krijgen we van de inwoners heel wat opmerkingen dat de snelheid te hoog ligt. Om de verkeersveiligheid te verhogen, wordt Zone 30 ingevoerd en dit in alle woonwijken binnen de bebouwde kommen van Veurne. Op de invalswegen blijft een snelheidsbeperking van 50 km/uur van toepassing binnen de bebouwde kom.
Openbaar vervoer
Sinds januari 2022 rijden de bussen via de zuidzijde van de ring. Zo wordt het Zevensterrenplein alvast via 1 invalsweg ontlast. In het kader van de basisbereikbaarheid werd reeds een eerste Hoppinpunt ingericht in de Berkenlaan aan het station. De dossiers voor het inrichten van Hoppinpunten in Bulskamp en Houtem zijn lopende. De uitvoering is voorzien in het voorjaar van 2024. In de komende jaren zullen nog op meerdere plaatsen Hoppinpunten ingericht worden.
Een Hoppinpunt is een multimodaal knooppunt waar vlot van de ene op de andere vervoersmodus overgestapt kan worden. Je komt met het openbaar vervoer aan bij een Hoppinpunt en van daaruit kan je een ander duurzaam vervoersmiddel kiezen om op je bestemming te raken. Denk maar aan een deelfiets of een deelwagen.
Aanpassing mobiliteitsplan – vervolgtraject
Op de infomarkt van 15 november kwamen meer dan 100 Veurnaars zich informeren. Ook alle adviesraden van de stad werden geïnformeerd op een informatieavond, net als de gemeenteraadsfracties. Alle opmerkingen uit deze informatiemomenten worden gebundeld en verder besproken. Eind januari 2024 wordt het aangepaste mobiliteitsplan dan voorlopig vastgesteld in de gemeenteraad, alvorens in een latere zitting dan definitieve goedkeuring te verlenen.
Bedoeling is om fasegewijs het aangepaste mobiliteitsplan uit te rollen, te beginnen met de invoering van de fietszones, en de shop-and go-plaatsen. De circulatiewijzigingen stemmen we af op de herinrichting van de Oude Vestingstraat en de stationszone.