Home > Veel hinder verwacht: vandaag start de heraanleg van de expresweg (N49) in Knokke-Heist

Veel hinder verwacht: vandaag start de heraanleg van de expresweg (N49) in Knokke-Heist

Geschreven op 4 september 2024 om 08:28 door Mario De Wilde

Vandaag 4 september starten de werken van de volgende fase in de heraanleg van de expresweg (N49). De zone tussen het Leopold-en Schipdonkkanaal en de Passiedreef gaat op de schop. Van 4 tot 16 september worden enkel voorbereidende werken uitgevoerd. Daarbij zullen enkele tientallen bomen gerooid worden om de nutsleidingen te kunnen aanleggen. Op maandag 16 september kunnen de nutswerken van start gaan. De werklui zullen een sleuf opengraven naast de rijweg en de nutsleidingen van elektriciteit, telefonie en internet vernieuwen en verplaatsen. De aannemer voert ook enkele boringen uit, onder het kanaal heen. Als alles vlot verloopt, zijn de nutswerken tegen midden oktober achter de rug.

Hinder voor verkeer vanaf 4 september

Voor het verkeer zal er hinder zijn vanaf woensdag 4 september. Zo zal er in beide richtingen, richting Antwerpen en richting Knokke-Heist, één rijstrook beschikbaar zijn. Er zal een snelheidsbeperking van 50 km/u gelden. Gelet op de veiligheid en uniformiteit wordt op de omleidingswegen waaronder de Passiedreef, Scheewege en Brezendedreef het snelheidsregime van 50 km/u verder doorgetrokken. De verkeersmaatregelen op de N49 zijn dezelfde als die verderop al gelden, in de werfzone langs de Natiënlaan in Damme. Hier was Wegen en Verkeer al enige tijd bezig aan de ombouw van de expresweg. Deze werken zijn gestart in de zomer van 2023 en zullen nog duren tot midden 2025. Fietsers rijden om via de jaagpaden langs het Leopold- en Schipdonkkanaal (langs beide zijden). Fietsers komende van de N49 richting Knokke zullen omgeleid worden via de Vakebuurtstraat en de Paddepoelestraat. Fietsers komende van het jaagpad richting Maldegem worden omgeleid via de Brieversweg, de Oostdreef en de Passiedreef.

Eigenlijke werken starten midden oktober

De nutswerken langs de Koning Albertlaan in Maldegem zijn midden oktober achter de rug. Dan kunnen de eigenlijke werken starten. De planning van die werken wordt eerstdaags nog in detail uitgewerkt. Als er meer informatie is over de hinder tijdens deze werken en de timing ervan, lees je dat op wegenenverkeer.be/N49_Leestjesbruggen.

Gekapte bomen worden vervangen

Voor veel automobilisten zal het een opvallend zicht zijn dat veel bomen langs het traject grotendeels gerooid worden, althans tijdens de werken. In de gehele werkzone zullen er de komende maanden in verschillende fases bomen verdwijnen in de zone tussen de Passiedreef en het Leopold- en Schipdonkkanaal. Op het einde van de heraanleg in 2026 zullen de bomen terug geplant worden. Er werd gekozen voor inheemse bomen, die resistent zijn tegen ziektes en eenvoudig in onderhoud, zoals olmen, zomereiken, wintereiken, Europese zwarte populieren, schietwilgen en zilverlinden. De bomen zullen niet op dezelfde plek als vandaag geplant worden. Zo komen er bomen ten westen en ten oosten van de nieuwe N49, noordelijk en zuidelijk van de hoogspanningslijn. Langs Zoetendale en langs de bestaande beken worden er ook bomen geplant.,

De heraanleg in een notendop

Tussen de Passiedreef in Maldegem en net voorbij het Leopold- en Schipdonkkanaal wordt de Expresweg omgebouwd tot een snelweg. Zo kan verkeer zich vlot verplaatsen tussen Antwerpen en de kust. De nieuwe bruggen over het kanaal, eentje richting Antwerpen en eentje richting kust, worden steviger gebouwd en uitgerust voor uitzonderlijk vervoer en militair transport van en naar Zeebrugge dat vandaag nog moet omrijden via de Brugse Steenweg (N9). Ook het lokale verkeer wordt goed ontsloten. Zo komt er een parallelweg langs de N49 en voorbij de Donkse Beek tot over het kanaal. Voor lokaal verkeer komt er ook een nieuwe brug over het Leopold- en Schipdonkkanaal. Zo moet lokaal verkeer niet meer via de drukke Expresweg rijden. De drie nieuwe bruggen worden ook voldoende hoog, zodat landbouw- en onderhoudsvoertuigen zich vlot onder de bruggen kunnen verplaatsen. Ook de fietspaden langs de kanalen worden opgewaardeerd. Zo wordt de huidige metalen passerelle aangepast, zodat fietsers tussen Strobrugge en Moerkerke op een vlotte manier onder de snelwegbruggen door kunnen fietsen. Tot slot wordt er een ecopassage aangelegd aan de Donkse Beek, onder de N49 door. Op deze manier kunnen kleine zoogdieren en amfibieën veilig onder de weg door.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.