Home > Vanaf vrijdag verbeterde veiligheid voor fietsers en voetgangers in Kortrijkse Zandstraat

Vanaf vrijdag verbeterde veiligheid voor fietsers en voetgangers in Kortrijkse Zandstraat

Geschreven op 5 februari 2019 om 12:47 door Mario De Wilde

In september 2017 startte de bouw van een fiets- en bustunnel in de Zandstraat. Dit was het begin van het Stationsomgevingsproject Kortrijk. In eerste fase omvat dit de bouw van een fiets- en bustunnel, van een wegtunnel en van een ondergrondse parking (www.stationsproject.be/simulatie1). Massieven en de aard van de ondergrond verhinderden helaas dat de aannemer de fiets- en bustunnel op de geplande manier kon uitvoeren. Die werken zullen ten gevolge van een nieuwe uitvoeringsmethode ten vroegste opstarten in het voorjaar van 2021. In afwachting van de heropstart wordt de werfinrichting op de rijweg in de Zandstraat opgebroken en voorlopig vervangen door een dubbelrichtingsfietspad. In april, als de weersomstandigheden het toelaten om te markeren, komt langs beide zijden van de Zandstraat een gescheiden voet- en fietspad waarbij fietsers de rijrichting van het autoverkeer volgen. Tegelijkertijd worden dan ook de markeringen in de Minister Tacklaan richting rotonde Panorama aangepast. Deze ingrepen zullen het comfort en de veiligheid voor de fietsers en voetgangers in de Zandstraat en de Minister Tacklaan gevoelig verbeteren.

Opkuis werf

Afgelopen weken vulde de aannemer de bouwput in de Zandstraat terug op met aarde. Dat is nodig uit veiligheidsredenen en om de werf met zo weinig mogelijk kosten on hold te plaatsen tot het voorjaar van 2021. Donderdag kuist de aannemer de werf op. Daarna wordt hij veilig afgesloten.

Fiets- en voetpaden worden fysiek afgescheiden van de weg

In de nacht van donderdag 7 op vrijdag 8 februari verwijdert de aannemer de werfhekkens in de Zandstraat. De rijweg wordt dan fysisch afgesloten van de busbaan (momenteel werfzone) met stootbanden. Deze busbaan wordt tijdelijk een gemengde zone voor fietsers en voetgangers. Voorlopig kunnen fietsers en voetgangers zich dan in de Zandstraat (tussen Panorama en Conservatoriumplein) ook langs de kant van de bouwput in beide richtingen bewegen. Deze verkeerssituatie wordt verduidelijkt met borden. Van zodra de weersomstandigheden het toelaten (vermoedelijk april) volgen zowel langs de kant van de Kongoweg als de kant van de bouwput markeringen voor een gescheiden voet- en fietspad waarbij fietsers gewoon de rijrichting van het autoverkeer volgen. Tegelijkertijd worden dan ook de markeringen in de Minister Tacklaan richting rotonde Panorama aangepast. Axel Weydts, schepen van Mobiliteit: “Fietsers en voetgangers komende uit de Minister Tacklaan moesten tijdens de werken ter hoogte van rotonde Panorama oversteken naar het dubbelrichtingsfiets- en voetpad in de Zandstraat kant Kongoweg. Voor heel wat weggebruikers bleek deze verkeerssituatie niet goed leesbaar. Nu deze werken toch ruim 2 jaar stilliggen willen we het comfort en de veiligheid voor de fietsers en voetgangers op dit drukke punt terug verhogen.”

Wegtunnel en ondergrondse parking

Vincent Van Quickenborne, burgemeester: “De bouw van de ondergrondse parking onder het Conservatoriumplein en Tolstraat en de bouw van de wegtunnel onder de Zandstraat kunnen ondanks deze stilstand wél opstarten na het bouwverlof van 2019. Alle partners van het Stationsproject blijven er naar streven om dit eerste deelproject zoals voorzien te realiseren tegen eind 2022.”

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.