Vanaf maandag kan men opnieuw terecht in vernieuwd gemeentehuis Wielsbeke
Vanaf komende maandag 3 mei kunnen inwoners van Wielsbeke opnieuw terecht in het gemeentehuis, en dit op afspraak. De afgelopen maanden opereerden o.a. de diensten Burgerzaken en Omgeving vanuit het Cultuurcentrum in Wielsbeke omdat er in het gemeentehuis noodzakelijke aanpassingen werden uitgevoerd om ‘werken op afspraak’ voor alle diensten mogelijk te maken. De benedenverdieping van het gemeentehuis onderging een grondige metamorfose: er kwam nieuwe elektriciteit, een nieuwe netwerkbekabeling en een nieuwe infrastructuur met maar 1 doel: onze inwoners nog beter en vlotter kunnen bedienen.
‘Dienstverlening op afspraak’ is geen nieuw concept binnen de gemeente Wielsbeke. Sinds medio 2020 werken de diensten Burgerzaken en Omgeving reeds op afspraak, en deze manier van werken wordt al vanaf het begin positief onthaald: er zijn geen wachtrijen meer, er is zekerheid dat de persoon die je nodig hebt aanwezig is en je hoeft nooit onverrichterzake terug te keren. Vanaf 03/05/2021 wordt ‘dienstverlening op afspraak’ geleidelijk aan uitgebreid naar alle diensten. Ook Wijkwerken en de WRI (Woondienst Regio Izegem) zullen binnenkort op vaste zitdagen op afspraak bezocht kunnen worden.
Een afspraak maken is heel eenvoudig en kan op 3 manieren: via de website (www.wielsbeke.be/afspraak) (gemeentehuis), telefonisch via 056 67 32 00 (gemeentehuis) of 056 66 52 83 (Sociaal Huis), of aan het nieuwe onthaal van het gemeentehuis.
Niet altijd een afspraak nodig
Zolang de coronamaatregelen gelden, is er voor een bezoek aan het gemeentehuis altijd een afspraak nodig. In de toekomst zullen inwoners van Wielsbeke niet voor ieder stukje dienstverlening een afspraak nodig hebben. Allereerst kunnen er al heel wat zaken van thuis uit geregeld worden via het e-loket op de website van de gemeente (www.wielsbeke.be/e-loket). Bepaalde attesten kunnen met een paar muisklikken in de mailbox bekomen worden, zoals een uittreksel uit het strafregister, attest van gezinssamenstelling, aangifte van adreswijziging naar/binnen de gemeente, …
Er is in de toekomst (post-corona) evenmin een afspraak nodig voor het afhalen van afgewerkte producten zoals attesten, vergunningen, uittreksels, een rijbewijs of reispas, of voor het afleveren van dossierstukken. Hiervoor kan je terecht bij het onthaal / de snelbalie.
Nieuw in het gemeentehuis
Niet alleen de infrastructuur in het gemeentehuis is vernieuwd, nieuw is ook de ontvangst door de onthaalmedewerker. De onthaalmedewerker kan een afspraak voor je maken mocht je die nodig hebben. De onthaalmedewerker is ook het eerste aanspreekpunt binnen de dienstverlening in het gemeentehuis. Wie het gemeentehuis belt, komt bij de onthaalmedewerker terecht, die ervoor zorgt dat jouw oproep bij de juiste persoon terechtkomt. Er zijn 5 nieuwe loketten op de benedenverdieping ingericht. De ruimte tussen en afscherming van de loketten zorgen ervoor dat iedereen voldoende privacy heeft om zijn of haar vraag aan een van onze medewerkers te stellen. Uiteraard zijn de loketten ook coronaproof ingericht.