Unieke LeesLab-concept van Stedelijke Basisschool Noord in Hulste
Kinderen die uit zichzelf eigenlijk niet zo graag lezen aan het lezen krijgen, dat is de essentie van het LeesLab van de Stedelijke Basisschool Noord. Een uniek concept in Vlaanderen. Er zijn veel kinderen die uit zichzelf niet graag lezen. Omdat ze het niet zo goed kunnen lezen (technisch lezen, leesstoornissen,…), omdat ze niet goed kunnen focussen (beelddenkers,…) of simpelweg omdat ze niet goed kunnen stilzitten.
Om aan die zorgnood tegemoet te komen integreerde de school het beste uit drie werelden: Lezen, STEM en muzische vorming in één totaalconcept: het LeesLab. In het LeesLab doorlopen de kinderen drie fasen:
READ IT – LEZEN in al zijn facetten
‘Model staan’ en ‘Boekpromotie’ staan in deze fase centraal: luisterboeken, e-boeken, prentenboeken, jeugdboeken, strips, informatieve boeken,…
DREAM IT – DROOM HET – ONTWERPFASE
De kinderen schetsen, tekenen, ontwerpen,… hoe ze hun boek/verhaal willen verwerken. Dit kan analoog op de tekentafel, maar ook digitaal op de laptop of tablet.
CREATE IT – MAAK HET, DOE HET
De kinderen krijgen de vrijheid om muzisch, dramatisch, taalvaardig of beeldend aan de slag te gaan. De leerkracht is de coach aan de zijlijn om de kinderen te inspireren en op weg te helpen. ICT, STEM en alle materialen staan ter beschikking van de kinderen om hun boekendromen werkelijkheid te laten worden.
Kinderen die graag een boek lezen, doorlopen de fasen in deze volgorde. Een ‘doener’ zal eerder in de ‘create it’-fase willen starten. Hij ontwerpt bv. eerst een plastiekstofzuiger die de vervuiling op zee aanpakt. Vervolgens speurt hij naar boeken die aangeven hoeveel plastiek er in de zeeën ronddrijft en verdiept er zich verder in (‘read-it’). Hij eindigt met een plan van aanpak voor zijn stofzuiger (‘dream it’). Op die manier creëren we, volgens de eigenheid van elk kind, verschillende toegangswegen om tot lezen te komen. Deze voormiddag stelde de school alvast haar LeesLab voor aan pers en publiek, terwijl de kinderen aan het werk waren.