Home > Tovenaarswinkel Olleke uit hartje Brugge wint prestigieuze Weasley Retail Award

Tovenaarswinkel Olleke uit hartje Brugge wint prestigieuze Weasley Retail Award

Geschreven op 8 augustus 2022 om 16:54 door Mario De Wilde

Tovenaarswinkel Olleke wint Award

De welgekende tovenaarswinkel Olleke, met fans over heel Europa, is één van de meest geliefde winkels die officiële Harry Potter en Wizarding World producten verkoopt. Potterheads kennen op hun duimpje de weg naar de sfeervolle winkels: of het nu voor smekkies in alle smaken, een toverstaf of een replica uit de filmserie is. Dit jaar mocht de onderneming 20 kaarsjes uitblazen en wint ze de Weasley Retail Award.

Familie Boekenwurm

Eigenaar Olivier is de laatste telg van een lange lijn Nederlands-Vlaamse magiërs, oorspronkelijk afkomstig uit Amsterdam. Olivier’s grootvader hield samen met zijn tweede vrouw Johanna Emma, een nuchtere Zaanse kruidenvrouw die twaalf jaar in Indonesië heeft gewoond, een esotherische boekhandel en uitgeverij open in de Amsterdamse binnenstad. Hij was lid van tal van esotherische kringen, theosofische en ideologische bewegingen en publiceerde meerdere werken. Hij publiceerde en vertaalde legendes, sages en volkssprookjes en organiseerde voorstellingen voor gelijkgestemden. Wanneer in 1954 het gezin naar de middeleeuwse heksenstad Brugge verhuist openen ze een boekhandel-uitgeverij ‘In Den Brugschen Eenhoorn’, daar hij een bijzondere fascinatie had voor deze magische wezens.
Na zijn overlijden start zijn oudste dochter Titia, een moedige Huffelpuf, haar eigen tweedehands boekhandel ‘In Den Eenhoorn’ in Ezelstraat. Ze is de eerste vrouwelijke boekhandelaarster in Vlaanderen met heel wat belangstelling in zowel lokale pers als nationale televisie. In de volste boekhandel van Vlaanderen, kon er altijd een boekje bij, al wisten de buren niet hoe ze dit voor elkaar kreeg. Dankzij een magische uitbreidingsspreuk kon de familie naar hartenlust boeken blijven verzamelen, in de dozen, kasten en torenhoge stapels. We hadden er zo’n 45000. Titia kon altijd het gezochte boek terug vinden dankzij een zoekspreuk.

Creatieve duizendpoot

Enige zoon Olivier, vernoemd naar Charles Dickens werk, ontwikkelde al op jonge leeftijd een bijzonder commercieel artistiek talent. Hij maakte tijdschriften op jonge leeftijd en verkocht deze in lokale winkels. Tijdens zijn opleiding Beeldende Kunsten kwam de wereld van elementalen (wezens der natuur) steeds terug. Hij ontwikkelde fascinatie voor dreuzelgebruiken: de folklore, medicinale krachten en legendes van bomen en kruiden. Hij gaf boomwandelingen, workshops en publiceerde meerdere boeken over boomfolklore. In 2000 voegde hij zich bij een wiccabeweging om kort daarna zich aan te sluiten bij traditionele hekserij en de faeriebeweging. Hij was 15 jaar vrijwilliger en art director van Expreszo, het Nederlandse magazine voor jonge holebi’s en bleef als voorzitter van Jong & HiB, vijf jaar lang aan de oren van het Brugse stadsbestuur haar kop zeuren, om de regenboogvlag uit te hangen op de markt. Olivier won de Diversiteitsprijs van Gelijke Kansen in Vlaanderen, voor een scholenproject en publiceerde ook meerdere boeken over trangenderisme en holebi-jongeren. Na zijn master aan St Luca Brussel ging hij werken als reclamevormgever. Gedreven om een naam voor zichzelf te maken begon hij in 2012 met Olleke en Kabouterpers.
Het wenskaartenmerk Kabouterpers is een collectie eigen kaarten met illustraties en teksten, ze worden door kabouters ecologisch geperst op olifantengras papier. Na de start van een eigen webwinkel opende hij in 20 juli 2013 de Olleke winkel in de Wijngaardstraat. Een van de eerste producten waren elfjes, kabouters en muziekdoosjes.

Het geheim van het succes

Het concept van Olleke is artikelen verkopen waar mensen blij van worden. Dat zijn artikelen die mensen vervoeren naar een magische dimensie (portkeys) of een herinnering waar ze gelukkig van worden. ‘Ik selecteer nog altijd zelf alle producten op basis van ontwerp, prijs en kwaliteit. De fabrikant mag iets voorstellen, maar ik kies uiteindelijk wel zelf. Het ontwerp moet mij in de eerste plaats een ‘Ching!’ (vonkje van geluk) geven, dat gevoel waar Japanse goeroe Marie Kondo het altijd over heeft’, verklaart Olivier, ‘Producten moeten creativiteit stimuleren; je fantasie aan het werk zetten. Nuchtere dreuzelouders vragen in de winkel vaak wat hun kind met een toverstok moet doen. Voor magische kindjes van alle leeftijden is een toverstaf vaak de eerste stap in een wereld van meer zelfvertrouwen: met zo’n staf kun je zelf de regels bepalen en een wereld scheppen waar je dingen kunt laat gebeuren, verdwijnen en terug kunt toveren, zoals je zelf wilt. En sommige werken ook echt! Een toelatingsbrief voor de Zweinstein school is een bevestiging dat je geen dreuzel bent, maar een magisch wezen in het universum. Een treinkaartje voor de tovertrein waar ze alle lekkere en vieze snoepjes verkopen is vaak een volgende stap in je magisch groeiproces.’
In 2015 begon Harry Potter het winkelassortiment geleidelijk aan over te nemen, aangevuld door andere grote tovenaars: Gandalf, Mickey Mouse,.. maar wenskaarten en muziekdoosjes zijn eigen aan het bedrijf. ‘We blijven altijd een creatieve mix behouden, er is voor ieders budget wel iets te vinden en ik tracht ook goedkopere artikelen te kiezen die kwalitatief goed gemaakt zijn.’ vertelt Olivier.

Er kwamen in 2016 winkels bij in Terneuzen, Maastricht, Zaandam en Tongeren. ‘Wanneer je gaat uitbreiden valt of staat het succes met het toevertrouwen van je concept aan anderen. Je moet klanten meenemen in de beleving. Aan het feit dat de meeste van deze verkooppunten er vandaag niet meer zijn, ligt een vertrouwensbreuk aan de basis. Elke locatie, zelfs in eigen stad, is verschillend. Je moet het aanbod aanpassen naar de vraag van je klanten.’ aldus Olivier.
Huiself Puck

Met de creatie van het merk ‘Guilty Pleasure Emporium’ krijgt Olleke voor het eerst een mascotte: de vrije huiself Puck, vernoemd naar de chaotisch fee uit Shakespeare’s Midzomernachtsdroom. In 2022 worden er ook knuffels voorzien van onze eigenste superlieve huiself. Toen in 2019 moeder en zoon samen de winkel in Sluis openden, konden twee werelden, liefde voor boeken en fantasie, samenkomen. Er kwam ook een kantoor in Londen bij en er werd onderhandeld over openen van een Londens verkooppunt. Na de lockdowns werd het gehuurde gebouw echter verkocht, werd het contract niet verlengd, en moesten we het pand verlaten. In 2021 opende Olivier een tweede bijkomende Olleke winkel, In Den Eenhoorn, in Brugge met een deel van het assortiment van de winkel uit Sluis; vooral Lord of the Rings, Disney, Beatrix Potter. In april 2021, enkele maanden na de opening van de nieuwe winkel, overleed Titia na een lange strijd tegen kanker.
In september 2021 openden nieuwe verkooppunten: Antwerpen (Brasschaat), Nunspeet, Amsterdam (Uithoorn), Echt. In 2022 werden Koudekerk en Ouddorp toegevoegd aan het fysieke winkelnetwerk.

Het juryverslag

Met een klantenscore van 9,4/10 werd Olleke door 1180 personen verkozen tot winnaar van de Weasley Retail Award. Volgens de jury is deze prijs een overwinning voor Ravenklauw en voor kwalitatieve ondernemers zoals Olleke. Haar oog voor innovatie en winkelbeleving werd geprezen. Recent kreeg de online winkel het Unizo e-commerce label als bewijs dat zij juridisch getoetst is aan Belgische en Europese wetgeving. De jury haalde ook uit naar nieuwe ondernemers die uit puur winstbejag en zonder het auteursrecht ter harte te nemen, een ‘Harry Potter’ winkel begonnen zijn. Dankzij cliënteel van Olleke, dat het belastende bewijsmateriaal verzamelden, heeft Olleke bewijzen naar de rechthebbende overgemaakt, zodoende de scheve ondernemers op het matje te roepen. Het succes van Olleke is deels toe te schrijven aan de selectie van producten, luisteren naar de wensen van klanten en de wijze waarop ze gepresenteerd worden. Er valt altijd iets nieuws te ontdekken, soms beperkt in tijd en klanten zoeken altijd iets wat er voordien nog niet was.

Foto: Titia en Olivier in de grote zaal van Hogwarts (Warner Bros Studio Tour Londen)

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.