Home > Tips bij het inrichten van een fijn thuiskantoor

Tips bij het inrichten van een fijn thuiskantoor

Geschreven op 9 september 2022 om 08:58 door Mario De Wilde

Thuiswerken is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Waar we voorheen nog vol jaloezie naar mensen keken die flexibel kunnen werken, is dat bij de meeste bedrijven momenteel niet anders meer. Mensen werken massaal vanuit huis. Ook voor de corona crisis was dit al in opkomst. De crisis heeft deze ontwikkeling echter in stroomversnelling gebracht. Inmiddels hebben bedrijven zoveel geïnvesteerd in het thuiswerken, dat het er niet op lijkt dat dit ooit nog volledig zal verdwijnen. Daarom wordt dan ook in steeds meer woningen een thuiskantoor ingericht.
Ga jij binnenkort ook vanuit huis werken? Of doe je dit eigenlijk al tijden, maar heb je nog altijd geen goede plek om je werk te kunnen verrichten? Dan wordt het hoog tijd om zelf ook een thuiskantoor in te richten. Maar hoe creëer je een inspirerende, rustgevende en bovenal efficiënte ruimte om fijn te kunnen werken? Hieronder zetten we een aantal handige tips op een rijtje.
Goede verlichting
Het wordt nog al te vaak vergeten hoe belangrijk goede verlichting op kantoor is. Dit is niet alleen van belang om je werkzaamheden te kunnen doen, maar ook om je in de workflow te krijgen. Je humeur en je werkefficiëntie hangen namelijk nauw samen met de sfeer en de functionaliteit van de ruimte. Neem daarom voldoende de tijd om een goed lichtplan op te stellen.
Op de eerste plaats is het goed om in een ruimte te werken waar voldoende natuurlijk daglicht aanwezig is. Voldoende daglicht maakt productiever. Is er geen enkele mogelijkheid om echt in een goed verlichte ruimte te werken? Dan moet je wel werken met de nodige lampen. Kies wel lampen met zacht licht. Te fel licht kan een averechts effect hebben en juist een onprettige werksfeer veroorzaken. Denk daarom bijvoorbeeld aan led spotjes. Deze kun je geheel naar de situatie afstemmen. Dim het licht of laat deze juist op volle toeren werken. Zo geniet je altijd van het licht wat je op dat moment nodig hebt.
Voldoende opbergruimte
Er is niets onhandiger dan een onoverzichtelijke werkplek. Het laatste wat je wil is dat je telkens op een rommelig bureau aan de slag moet. Hierdoor daalt niet alleen je productiviteit, maar is de kans ook groot dat je belangrijke spullen kwijtraakt. Zorg daarom voor voldoende opbergruimte op jouw werkplek. Denk aan een bureau met veel lades of schaf een aparte kast aan om belangrijke werkspullen in te bewaren.
Een afgesloten ruimte
Heb je in de eerste weken van de lockdowns veelal vanaf de keukentafel of de bank gewerkt? Dan weet je inmiddels vast ook dat dit geen doen is. Niet alleen is het totaal geen ergonomische werkplek, maar je wordt ook nog eens van alle kanten afgeleid door de omgeving. Het is daarom beter om in een afgesloten ruimte te gaan zitten. Is er geen extra kamer in huis aanwezig? Dan kan je er ook voor kiezen om een werkplek in een bestaande ruimte te realiseren. Bijvoorbeeld in de slaapkamer. Zo zijn er minder afleidingen aanwezig en kan je tevens in ergonomische meubels investeren.

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.