Tina Gryson, leerkracht MAKZ in Knokke-Heist, behaalde doctoraat
Tina Gryson is oud-leerling van MAKZ. Bovendien is ze er sinds januari ook leerkracht PAV (project algemene vakken met arbeidsfinaliteit). Daarvóór had ze nauw samengewerkt met PAV-leerkracht Silke De Meester in het kader van haar doctoraat. Dat liet haar toe haar onderzoek concreet te vertalen naar de klaspraktijk. Haar doctoraat draait immers rond Teacher Design Teams en de toepassing ervan in het secundair onderwijs.
Tina Gryson kwam in het vierde middelbaar naar MAKZ en volgde er de richting humane wetenschappen.
Na haar secundaire studies ging ze studeren aan de UGent. Na het behalen van masterdiploma’s in de Kunstwetenschap (Archeologie) en in de Sociologie legde ze zich toe op het schrijven van een proefschrift dat ze op 1 april 2025 heeft voorgelegd tot het verkrijgen van de academische graad van Doctor in de Politieke Wetenschappen en Doctor in de Pedagogische wetenschappen.
Troef: lead by example
Als begeesterd leerkracht PAV bij MAKZ toont Dr. Tina Gryson dagelijks haar passie voor het onderwijs. Dat die passie zich ook op theoretisch vlak situeert, daarvan getuigt haar doctoraal profschrift met als titel ‘Empowering teachers for interdisciplinary collaborative design: Exploring Teacher Design Teams for general subjects in secondary vocational education.’ Dat praktijk en theorie op hoog niveau elkaar ontmoeten is niet alleen voor doctor Tina Gryson een troef, maar ook voor MAKZ als school die een inspirerende omgeving biedt om elke jongere te begeleiden naar een succesvolle toekomst. Zo’n leerkracht voor de klas is alvast een bron van inspiratie.