Home > Tegen 3000 protesten in geeft Kortrijk toch goedkeuring voor afbraak stationsgebouw

Tegen 3000 protesten in geeft Kortrijk toch goedkeuring voor afbraak stationsgebouw

Geschreven op 28 oktober 2023 om 07:52 door Mario De Wilde

Het stadsbestuur van Kortrijk geeft uiteindelijk toch een positief advies voor de sloop van het stationsgebouw. Het heeft daarbij geen oren naar de vele protesten want de afgelopen weken hebben meer dan 3000 mensen een petitie getekend voor het behoud ervan, maar alle bezwaren zijn ongegrond verklaard. Het gebouw uit 1957 is een zeldzaam voorbeeld van een klassiek modernistisch station en moet dus behouden blijven, vind een actiegroep die nu al maanden ijvert voor het behoud van dit gebouw. Het station van Kortrijk is immers het laatste bewaarde wederopbouwstation na de Tweede Wereldoorlog. De eindbeslissing ligt nu bij minister van Omgeving Zuhal Demir, nadat eerder ook al minister van Onroerend Efgoed Matthias Diependaele beslist had om het treinstation in Kortrijk niet te beschermen. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie (VVIA) had ook meermaals opgeroepen voor een protest. “Het station is een belangrijk voorbeeld van de architectuur tijdens de wederopbouw, na WO II”, vertelt Hendrik Nelde. Begin volgend jaar weten we of de Vlaamse overheid de ingevoerde vergunning voor de afbraak goedkeurt.

1 reactie

Roland Rotsaert
Geschreven op 2023-10-28 15:51:02
Het is jammer dat de actievoerders het stationsgebouw dat het plein afsluit en de achterliggende perrons van in het begin als één geheel beschouwd hebben, terwijl die perfect te scheiden zijn. Iedere treingebruiker zal het erover eens zijn dat de huidige perrons en een lokettenzaal die alleen via trappen bereikbaar is niet meer van deze tijd zijn. De heraanleg van de perrons met de aanvullende diensten eronder lijkt mij logisch (en zelfs hoogdringend). Over het slopen van het stationsgebouw zou het nu wat dooreengeschudde schepencollege toch nog eens moeten nadenken. Het is verbazingwekkend dat in een kandidaat-culturele hoofdstad nog niemand echt nagedacht heeft over hoe dit stationsgebouw zou kunnen herbenut worden (ik heb er toch nog niets over gehoord). Het is nu de afsluiting van een plein en van de nieuwe situatie wordt verwacht dat het oude en het nieuwe stadsdeel beter bij elkaar zouden aansluiten. Ik vrees eerder voor een grote leegte. Wat zou men liefst hebben tegen 2030: een herbestemd gebouw aan een levendig plein (wat de stad zelf kan realiseren) of een half afwerkt station waar men niet kan naast kijken (zie Gent en Bergen)?

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.