Home > Studie voor een nieuwe Kruispoortbrug en omgeving in Brugge opgestart. Eind dit jaar plan op tafel

Studie voor een nieuwe Kruispoortbrug en omgeving in Brugge opgestart. Eind dit jaar plan op tafel

Geschreven op 6 februari 2023 om 11:42 door Mario De Wilde

Studie voor een nieuwe Kruispoortbrug opgestart
De Vlaamse Waterweg nv heeft SWECO aangesteld om een variantenstudie voor een nieuwe
Kruispoortbrug uit te voeren. De studie neemt tegelijk ook de verkeersknoop R30 onder de loep.
“Het is de ambitie om eind 2023 met een concept te landen waarna koers gezet kan worden
richting een detailontwerp van de brug en de omgeving met als hoofddoel een veilige en vlotte
verkeersituatie voor alle weggebruikers”, vertelt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en
Openbare Werken.

Toen de oude Kruispoortbrug stuk ging, installeerde De Vlaamse Waterweg nv in 2018 een tijdelijke
brug om het uitgaand verkeer uit de Brugse binnenstad te leiden. De vergunning voor deze brug
loopt tot eind 2027. “De Vlaamse Waterweg stippelde daarom in nauwe dialoog met het
stadsbestuur Brugge en het Agentschap Wegen en Verkeer een traject uit waarbij we koers zetten
naar niet alleen een nieuwe brug, maar waarbij we ook de R30-knoop ter hoogte van het kruispunt
met de Moerkerkse en Maalse Steenweg en de aanpalende Vesten bestuderen”, zegt Lydia Peeters,
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

“Vanzelfsprekend is het concept van een nieuwe brug één van de doelstellingen. Dit is echter ook een
unieke kans om de verkeersknoop R30 aan te pakken. Iedere Bruggeling weet dat de situatie hier voor
voetgangers, fietsers en auto’s absoluut niet optimaal is. De doorstroming wringt, elk jaar gebeuren
er meerdere ongevallen…”, vult burgemeester Dirk De fauw aan.

“Het is een goede zaak dat naast de brug ook het kruispunt zelf, gelegen aan de grens van het gebied
en in de bufferzone, met de meeste aandacht wordt onderzocht. Het zou een goede zaak zijn mocht
het kruispunt eenvoudiger en leesbaarder zijn en de ring aan de kant van de wegen ook nog zou
vergroenen en fietsvriendelijker worden. Er zijn ook heel wat kansen om te ontharden. De bruggen in
Brugge zijn heel belangrijk voor de stad en de ontsluiting ervan. Ik ben heel blij dat de bevoegde
minister er werk van maakt. Er zijn veel middelen nodig maar zowel de Kruispoort als de Krakelebrug
staan hoog op haar prioriteitenlijst”, zegt Vlaams Parlementslid en schepen van openbaar domein
Mercedes Van Volcem

Voor de variantenstudie gaat De Vlaamse Waterweg nv in zee met studiebureau SWECO die
vertrouwd is met soortgelijke complexe vraagstukken. Een interdisciplinair team van
verkeersdeskundigen tot landschapsarchitecten zal het project in kaart brengen om, via een
geïntegreerde benadering, tot een voorkeursvariante voor de nieuwe brug te komen. De kostprijs
van deze studie bedraagt 215.000 euro. De studie is het startschot van een intensief traject dat de komende jaren wordt uitgerold. De eerste opgave voor SWECO en alle betrokken administraties, van het Agentschap Onroerend Erfgoed tot De Lijn, is een concept uit te denken. “Waar komt de nieuwe brug? Hoe richten we de knoop op de R30 aan? Zijn quick wins mogelijks? Kiezen we voor een nieuwe kruispuntinrichting met bijvoorbeeld een rotonde? Het zijn allemaal vragen die op tafel komen te liggen”, aldus bevoegd minister Lydia Peeters.

“We werken kortom zoals bij de studie van de R30 Stationsomgeving waar we eerst een autotunnel
afwogen met een tunnel of brug voor fietsers of voetgangers. Zo kunnen we met alle
aandachtspunten rekening houden. We willen De Vlaamse Waterweg dan ook van harte bedanken
dat we met zo’n open vizier de studie mogen aanvangen”, benadrukt burgemeester De fauw.

“Eind 2023 weten we dan normaal wat de belangrijkste principes zijn voor de brug, de R30 en de
omgeving”, stelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Dan
plannen we ook een ruimere communicatie naar de omwonenden en bij uitbreiding alle Bruggelingen.
Ook dan kunnen we een verfijnd concept afspreken met de partners stad Brugge en het Agentschap
Wegen en Verkeer. Zo zullen we stap voor stap richting detailontwerp en omgevingsvergunning en
richting de spreekwoordelijke schop in de grond werken.”

1 reactie

Roland Rotsaert
Geschreven op 2023-02-07 07:56:07
Men gaat met alle aandachtspunten rekening houden. Ook met de aansluiting van Zeebrugge op het binnenvaartnetwerk? Of gaat men nu een brug bouwen die over tien jaar een obstakel zal blijken te zijn?

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.