Straffe Hendrik gaat met pensioen. Nieuwe reddingsboot voor Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst
Een al jaren gekoesterde wens van de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR) is om een reddingsboot te ontwerpen die geheel aan haar eisen voldoet. Na bijna 40 jaar ervaring en meer dan 5200 reddingen op zee weten ze bij de VBZR maar al te goed wat ze nodig hebben. Geen exacte kopie van bestaande reddingsboten, maar tot in de details werd gezocht naar de beste oplossingen voor de omstandigheden waarin de reddingsboot zal worden ingezet. Samen met een deskundige werkgroep binnen de VBZR ontwikkelt de Nederlandse werf Habbeké Shipyards uit Hoorn, deze nieuwe boot. Habbeké is bekend bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, ontwikkelaar en bouwer van o.a. de Valentijn-klasse reddingsboten. De werf is onlangs met de bouw van het casco voor de VBZR-reddingsboot gestart.
Houten ‘mockup’
Aan kennis is er bij de vrijwillige redders van de VBZR geen gebrek. Vele redders zijn al jaren werkzaam op scheepswerven bij bouw en onderhoud van schepen. Bij de Scheepswerf Vandamme in Zeebrugge werd een mockup van de toekomstige reddingsboot gebouwd: een model van het ontwerp in hout en op ware grootte. Alle redders konden meedenken, in de houten reddingsboot plaatsnemen, achter het stuur zitten of over de gangboorden lopen. In nauwe samenwerking met de werf leidde dit houten ontwerp tot het definitieve ontwerp. De scheepswerf in Nederland is onlangs begonnen met de bouw van het casco van de nieuwe reddingsboot. Afhankelijk van de totale kostprijs, de beschikbare middelen en de steun die nog kan gevonden worden, zal de VBZR de boot helemaal kunnen laten afwerken. Als enkel romp, stuurhuis, tubes en motoren door Habbeké worden geplaatst zullen de redders het schip in Zeebrugge zelf moeten afwerken. Dit kan een snelle vervanging van de Straffe Hendrik in de weg staan.
All weather reddingsboot
De nieuwe RIB reddingsboot met aluminium romp zal zelf-oprichtend zijn en wordt uitgerust met Kamewa waterjets en MAN I6-850 motoren die het schip kunnen voortstuwen tot 40+ knopen. Lengte: 13,81 m; gewicht: 12 ton.
Kosten
Dankzij de trouwe bijdrage van de steunende leden en de jarenlange nauwgezette, spaarzame houding van de redders en medewerkers van de VBZR zijn ze erin geslaagd ruim 60% van de kosten zelf te dragen. Voor de overige 40 % hoopt de VBZR een beroep te kunnen doen op bedrijven en particulieren die het reddings-en hulpwerk van de VBZR een warm hart toedragen. De totale kosten van de bouw zullen rond de 1,2 miljoen euro liggen.
Straffe Hendrik met pensioen
De reddingsboot Straffe Hendrik, gebouwd in 1990 en sinds 2010 bij de VBZR in dienst, gaat na aflevering van de nieuwe reddingsboot in de verkoop. De Straffe Hendrik heeft duizenden uren van redding achter de rug en blijft de komende tijd nog steeds beschikbaar voor de jaarlijkse 130 tot 140 interventies op zee. Het moderne reddingswerk op zee vereist vernieuwing, niet alleen gebruiksgemak en comfort maar uiteraard ook de veiligheid van de vrijwillige redders staat voorop.
Help ons helpen
Ook u kunt de VBZR een helpende hand toesteken. Neem eens een kijkje op de website www.vbzr.be. Elke donatie als blijk van waardering of attentie stellen we bijzonder op prijs. Uw steun kan terecht op BE15 4727 3855 3130 KREDBEBB met vermelding van uw naam of die van uw firma.
Tijdlijn
Wanneer de nieuwe reddingsboot te water gelaten kan worden is van meerdere factoren afhankelijk. Als het aan de VBZR redders en ontwikkelaars ligt, zo snel als mogelijk. Volg hier de update van de bouw van de nieuwe reddingsboot: www.vbzr.be/nieuwe-reddingsboot.