Stephane Kolijn van Brugse Beer vanochtend vertrokken op handelsmissie naar China
Onder leiding van prinses Astrid zijn deze ochtend vroeg meer dan 630 bedrijven en instellingen, vijf ministers en staatssecretarissen de volgende vijf dagen door China. Daarmee is dit de grootste handelsmissie die ons land ooit heeft georganiseerd. Twee Brugse brouwerijen gaan ook mee. Voor Stephane Kolijn van de Brugse Beer wordt het een vuurdoop.
Amper vijf dagen duurt deze missie, maar daar zijn maanden van intensieve voorbereidingen aan vooraf gegaan: ontmoetingen met Chinese ministers, bedrijfsbezoeken aan giganten als Alibaba en tientallen seminaries en ‘powerbreakfast'” zijn fijntjes op elkaar afgestemd. Daarnaast zijn nog enkele honderen B2B-afspraken gepland, individuele ontmoetingen tussen Belgische en Chinese partners. Wie rondloopt in een gemiddelde Chinese supermarkt vindt intussen ook bier en chocolade – ooit een zeldzaamheid en de trots van onze uitvoer – in overvloed. Als je daarmee wil scoren, moet je de nadruk leggen op het ambachtelijke, het ‘made in Belgium’. Er is een groeiende welvarende middenklasse in China die steeds meer belang hecht aan ‘authentieke’ producten. En daar zijn wij goed in. Dat weet Stephane Kolijn van de Brugse Beer als geen ander.
Organisator Flanders Investment and Trade waarschuwt nieuwe zakenlui in China in haar brochure: Neem zeker voldoende de tijd om een geschikte zakenpartner uit te zoeken en die grondig te leren kennen en verwacht geen resultaten op korte termijn. Maar ook: neem deel aan het lange tafelen en karaoke zingen. Alcohol wordt alleen geweigerd als je een medische reden hebt. Relaties zijn belangrijk in China. En denk eraan: als je vandaag een contract tekent, dan begint het pas.”