Stedelijk Meldpunt van Brugge kreeg afgelopen jaar 13.036 meldingen
Sinds 2009 is het stedelijk Meldpunt actief. Bij het Meldpunt kunnen burgers terecht met alle opmerkingen over en suggesties voor Stad Brugge, de diensten en de dienstverlening. “2022 was voor het vijfde jaar op rij een recordjaar qua aantal meldingen: 13.036 meldingen werden geregistreerd. Maar liefst 99,34% van alle meldingen werd afgehandeld in 2022”, zegt schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal.
Stad Brugge wil via het Meldpunt de betrokkenheid en de participatie van burgers verhogen. Burgers kunnen in het Meldpunt hun bezorgdheden kwijt en zaken signaleren die ze vaststellen en opgevolgd willen zien. “Het is de ambitie om elke melding steeds binnen de 30 kalenderdagen van een inhoudelijk antwoord te voorzien. Het afhandelen gebeurt steeds door de bevoegde diensten”, zegt schepen Pieter Marechal.
Burgers kunnen op verschillende manieren een melding doorgeven aan de Stad: online via de website, via e-mail of sociale media (Facebook, Instagram en Twitter), maar ook telefonisch via het contactcenter of persoonlijk aan de onthaalbalie van het Huis van de Bruggeling of in de dienstverleningslocaties n de deelgemeenten. Sinds november 2022 kunnen burgers meldingen ook doorgeven via de nieuwe StadsApp van Brugge.
Behalve de cluster Klant speelt ook de Ombudsman een belangrijke en grote rol in het bewaken van de antwoordtermijnen. Wanneer een stadsdienst een melding gedurende 60 kalenderdagen zonder aanwijsbare reden onbeantwoord laat, neemt de Ombudsman de melding over. Dan kan de melding overgenomen worden als een klacht.
“2022 was voor het 5de jaar op rij een recordjaar qua aantal meldingen: maar liefst 13.036 meldingen werden geregistreerd. Maar liefst 99,34% van alle meldingen werden afgehandeld in 2022”, zegt schepen Pieter Marechal. “Het percentage van de afgehandelde meldingen binnen de vooropgestelde termijn steeg: in 2022 werden 93,36% van alle meldingen binnen een termijn van 30 dagen beantwoord (tegenover 86,07% in 2021).”
Het grootste deel van de meldingen wordt via de website doorgeven. “Dit is iets minder dan in 2021 wat mogelijk verklaard kan worden door de komst van de StadsApp van Brugge. De StadsApp werd in november 2022 gelanceerd en is sindsdien verantwoordelijk voor 6% van de meldingen. Het contactcenter van de cluster Klant registreert 14% van alle meldingen”, aldus schepen Pieter Marechal. Tot slot: er waren opvallend minder meldingen die langer dan 60 dagen onbeantwoord bleven: 0,67% in 2022, tegenover 1,79% in 2021.