Home > Staking in drie West-Vlaamse gevangenissen vanmorgen ingezet. Ook morgen nog staking

Staking in drie West-Vlaamse gevangenissen vanmorgen ingezet. Ook morgen nog staking

Geschreven op 11 mei 2026 om 08:15 door Mario De Wilde

Deze ochtend om 6 uur is in alle gevangenissen van het land een staking gestart, waarmee het personeel protesteert tegen de overbevolking, de hoge werkdruk en toenemende agressie. Opmerkelijk: het personeel krijgt openlijk steun van de directie, die zelf toegeeft dat “de situatie onhoudbaar is geworden”. Vorige week waren er volgens de meest recente cijfers 13.733 gedetineerden opgesloten. De theoretische capaciteit in de Belgische gevangenissen bedraagt 11.064 plaatsen. Er is sprake van 754 “grondslapers”. De vakbonden riepen eind april op tot de staking na het zoveelste overleg met het kabinet van minister van Justitie Annelies Verlinden. Volgens de bonden bleek uit dat overleg geen enkel vooruitzicht op verbetering, noch voor het aantal gedetineerden noch voor de grondslapers. “De overbevolking leidt tot meer werkdruk en zwaardere incidenten met agressie”, klinkt het. Gevreesd wordt dat de problematiek in de zomerperiode, als veel cipiers verlof nemen, nog prangender zal worden.

West-Vlaanderen telt drie hoofdgevangenissen (Brugge, Ieper en Ruiselede) en een detentiehuis in Kortrijk. Het penitentiair complex van Brugge is de grootste van deze inrichtingen. De regio kampt met aanzienlijke overbevolking, met meer dan 1.100 gedetineerden voor 926 beschikbare plaatsen in 2025

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.