Spiksplinternieuwe MSC Euribia (6.334 passagiers) vandaag voor het eerst in Zeebrugge
MSC Euribia, het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises deed vanmorgen voor de eerste keer de haven van Zeebrugge aan. MSC Euribia is het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises dat op 8 juni werd gedoopt in Kopenhagen deed voor de eerste keer de haven van Rotterdam aan op 10 oktober jl. Vandaag was dat dus in Zeebrugge. Bij de introductie is MSC Euribia het meest energie-efficiënte cruiseschip design ooit gebouwd en het tweede schip in de MSC Cruises vloot dat wordt aangedreven door LNG, de schoonste scheepsbrandstof die momenteel op grote schaal beschikbaar is. MSC Euribia is eveneens uitgerust met geavanceerde milieutechnologieën, waaronder geavanceerde afvalwaterbehandelings- en afvalbeheersystemen.
MSC Euribia is ontworpen voor de toekomst, met de mogelijkheid om toekomstige innovaties op het gebied van duurzaamheid, zoals koolstof neutrale synthetische brandstoffen en andere alternatieve brandstoffen, gemakkelijk te integreren van zodra deze op grote schaal beschikbaar zijn.
MSC Cruises’ nieuwste schip zal deze winter de populaire ‘Parels van het Noorden’ route varen en zal daarbij voor de eerste keer de havens van Rotterdam en Zeebrugge aandoen. Gasten uit Nederland en België/Luxemburg zullen van dit uitzonderlijke nieuwe schip en route kunnen genieten door dicht bij huis te kunnen inschepen. De vaarroute is : Rotterdam, Zeebrugge, Le Havre (Frankrijk), Southampton (Verenigd Koninkrijk) en Hamburg (Duitsland). In de winterperiode zal MSC Euribia dus wekelijks aanmeren in deze havens.
Piet Vandenkerkhove, Accountmanager Cruises Port of Antwerp-Bruges: “Net als MSC Cruises richt de Haven van Antwerpen-Brugge het vizier resoluut op de toekomst en daarom zetten wij ook maximaal in op een duurzame toekomst. Zo zullen wij in Zeebrugge vanaf 2026 walstroom aanbieden zodat cruiseschepen emissievrij aan kaai kunnen liggen. Voor onze intraportuaire shuttledienst tussen het schip en het terminalgebouw zetten we vanaf najaar 2023 ook een elektrische bus in om passagiers uitstootloos te kunnen vervoeren. En voor Belgen, die sowieso nog niet echt met cruisen vertrouwd zijn, biedt MSC een unieke kans om dicht bij huis in te schepen en om op die manier kennis te maken met deze unieke en zeer betaalbare manier van reizen”.
Dirk De fauw, burgemeester Stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Onze haven is niet alleen een belangrijke draaischijf voor het transport van handelsgoederen. Het is eveneens een populaire aanloophaven voor cruiseschepen met een route in West-Europa of voor mini-cruises vanuit Groot-Brittannië of op doorreis naar de Noorse fjorden en de Baltische zee. De komst van MSC Euribia is daar een mooie bevestiging van. Een bijkomend voordeel is dat Bruggelingen en mensen uit de ruime omgeving van onze stad in onze cruisehaven aan een prachtige reis kunnen beginnen. Het is steeds de bedoeling geweest om van Zeebrugge een inschepingshaven te maken.”
Frank Van Den Steen, Country Manager Benelux MSC Cruises, licht verder toe: “Ik ben zeer enthousiast! Een cruise met vertrek vanuit Rotterdam is werkelijk uniek en we zijn heel trots dat één van onze mooiste, modernste en meest geavanceerde schepen onze kant op komt! Dit schip zorgt al maanden voor de nodige buzz en er wordt dan ook met volle belangstelling uitgekeken naar haar komst. Met dit unieke schip een weekje de buurlanden bezoeken, varen op zee en ondertussen genieten van een optimaal aanbod aan faciliteiten, entertainment en culinaire ontdekkingen: ideaal om er eventjes tussenuit te trekken deze winter. Met z’n tweeën, met het hele gezin of met vrienden”.
De milieukenmerken en -technologieën van MSC Euribia :
Brutotonnage: 184.011 ton
Lengte: 331 m
Breedte: 43 m
Hoogte: 73,6 m
Passagierscapaciteit: 6.334
Motoren en brandstoffen
Vier Wärtsilä motoren met dubbele verbranding: 2 x 16V46DF en 2 x 12V46DF
Motoren compatibel met vloeibaar aardgas (LNG) en laagzwavelige scheepsdiesel (MGO)
De eerste netto nul emissie cruise ter wereld
MSC Euribia voltooide een netto nul emissie cruise op haar eerste reis van Saint-Nazaire naar Kopenhagen, met behulp van bio-LNG via een massabalans systeem, de meest kosteneffectieve en milieuvriendelijke methode om de voordelen van hernieuwbaar biogas te benutten. MSC Euribia kan worden aangedreven door LNG, dat bijna alle zwaveloxiden en deeltjes elimineert en stikstofoxiden tot 85% vermindert. Het vermindert ook de uitstoot van broeikasgassen met 20% (op basis van CO2-equivalent).
LNG is een overgangsbrandstof: motortechnologie en brandstofsystemen aan boord kunnen al werken op bio-LNG en synthetisch LNG. Het ontwerp van de LNG-schepen van MSC Cruises maakt het mogelijk om ze in de toekomst om te bouwen zodat ze op groene methanol kunnen varen. MSC Cruises zet zich in om de nieuwste hernieuwbare brandstoffen te gebruiken en de overgang naar netto nul emissies te versnellen.
Energie-efficiëntie
MSC Euribia behaalt een IMO Energy Efficiency Design Index (EEDI) die 55% hoger ligt dan de huidige normen en was het meest efficiënte cruiseschip ter wereld op het moment van de lancering. Daarnaast stoot MSC Euribia tot 44% minder broeikasgassen per passagier per dag uit dan schepen die slechts 10 jaar geleden werden gebouwd.
Geavanceerde faciliteiten voor water- en afvalverwerking
Het afvalwater wordt behandeld volgens een zeer hoge standaard, beter dan veel gemeentelijke afvalwaterbehandelingssystemen aan land. Deze technologie voldoet aan de strengste internationale IMO-normen, inclusief speciale gebieden onder MARPOL, zoals de Oostzee. Dankzij geavanceerde afvalbeheersystemen kan het aan boord geproduceerde afval worden verminderd, hergebruikt en gerecycled.