Home > Sander Vanderheyde is de nieuwe voorzitter van de Koninklijke Orde van de Paardevisser

Sander Vanderheyde is de nieuwe voorzitter van de Koninklijke Orde van de Paardevisser

Geschreven op 15 mei 2026 om 09:19 door Mario De Wilde

Sander Vanderheyde is zopas de nieuwe voorzitter van de Koninklijke Orde van de Paardevisser geworden. Dat werd beslist op de jaarlijkse algemene vergadering. Sander neemt de fakkel over van Marc Sirjacobs, die voorzitter was sinds 2017 en het nu wat rustiger aan wil doen. Sander (37) werd recent geridderd in de Orde voor zijn belangeloze inzet voor de Orde. Hij is gehuwd met Julie Paelinck, dochter van Nicholas Paelinkck, Korpschef Politie Westkust, kleindochter van wijlen Noël Paelinck, één van de medeoprichters van de Orde, alsook kleindochter van wijlen Michael Haentjes die ook een belangrijke functie vervulde binnen de Orde. Sander is 14 jaar advocaat aan de Gentse balie en heeft daar zijn advocatenkantoor ‘Nuans’, waar hij bedrijven adviseert, maar ook regelmatig spreker is op evenementen over juridische aangelegenheden. Daarnaast schreef hij een aantal juridische boeken. En om de stress van zich af te schudden is hij muzikaal actief. Hij speelt hij piano en was lange tijd lid van een rockband. Sander Vanderheyde verduidelijkt waarom hij het voorzitterschap van de Orde op zich heeft genomen: “Als één van de jongere leden binnen de Orde ben ik mij sterk bewust van het belang van continuïteit en vernieuwing in deze mooie organisatie. Als kersvers voorzitter wens ik bruggen te bouwen tussen generaties en bij te dragen aan een duurzame toekomst van de Orde waarin de tradities niet alleen bewaard blijven, maar ook levendig en relevant blijven voor de volgende generaties”. Sander gaat verder: “Voorzitter zijn zal niet te onderschatten vallen, zeker al niet om in de voetsporen te treden van Marc Sirjacobs die jarenlang de Orde heeft getrokken. Maar met mijn nog vrij jeugdig enthousiasme en een oprechte goesting om mijn schouders onder de toekomst van de Orde te zetten ben ik er helemaal klaar voor. Ik wil in de eerste plaats een continuïteit van de tradities en waarden van de Orde versterken. Het bewaren, beschermen en uitdragen van de unieke traditie van het garnaalvissen te paard in Oostduinkerke komt dan ook op de eerste plaats. Naast het promoten van de paardenvissers wil ik de grijze Noordzeegarnaal en de bijhorende gastronomie blijven promoten”. Sander besluit: “Ik wil bruggen bouwen, niet enkel met de Garnaalvissers te Paard. Maar ik wil ook een nauwere samenwerking bekomen met de gemeente Koksijde en eventuele andere lokale verenigingen, horeca en partners waarbij de Orde zich kan positioneren als een verbindende culturele speler. Maar om af te sluiten is het ook belangrijk om de jongere generaties warm te maken en nieuwe leden aan te trekken”, besluit een gedreven nieuwe voorzitter van de Koninklijke Orde van de Paardevisser. Foto’s Gino Ester

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.