Home > Reiswijs: maak de reis van je leven en ontdek op 3 uurtjes van Brussel het magisch Lapland

Geschreven op 24 januari 2022 om 15:24 door Mario De Wilde

We mogen (oef) weer stilaan maar zeker aan een reiskoffer, vliegtuigtickets en exotische verblijven dromen. We willen onze lezers alvast een handje helpen met deze rubriek ‘Reiswijs’. We zijn vorige week gestart met Sicilië dankzij onze geboekte reis van de Brugse touroperator Imagine Travel. Vandaag trekken we de geheel andere kant uit. Het Noorden wenkt en dan gaat er niets boven Lapland.

Lapland, het stond al zo lang op onze bucketlist … de uitgestrekte landschappen met besneeuwde bossen en bevroren meren en de winterse activiteiten: ze spreken tot de verbeelding. Lapland strekt zich uit over het noorden van Fins, Noors en Zweeds Lapland. We informeerden ons goed over de verschillen (zo is Fins Lapland iets meer gekend en bemind mede door de kerstman die er woont), en de benodigde uitrusting qua kledij, en uiteindelijk kozen we voor een vijfdaags avontuur in Zweeds Lapland, een authentiek en rustig gedeelte van dit uitgestrekte gebied.

Na een drietal uur vliegen vanuit Brussel (met een tussenstop in Stockholm) landen we op het vliegveld van Umea waar onze chauffeur ons al stond op te wachten voor de transfer naar ons hotel, op een 80-tal km van de luchthaven. Tijdens de 50-minuten durende rit kunnen we ons alvast vergapen aan de pracht van de besneeuwde landschappen die we doorkruisen. We logeren in het kleinschalige Granö Beckasin Lodge, in het hart van Granö Beckasin, een klein dorpje in de wildernis van Zweeds Lapland. De ligging is werkelijk magnifiek, aan de rustige rivier de Umea, een plaats waar je echt volledig tot rust komt. Ons verblijf voor de komende vier nachten is een comfortabele kamer in het nieuwe Eco Hotel op de begane grond. Andere mogelijkheden zijn een alleenstaande cottage of een luxe vogelnest hoog tussen de bomen, een unieke ervaring. Het gezellige restaurant serveert met zorg gepresenteerde, heerlijke kwaliteitsvolle maaltijden, telkens bereid met lokale producten, en dit met een prachtig zicht op het meer.

De innerlijke mens was dus meer dan versterkt en de hotelier overloopt met ons graag hoe ons programma voor de komende dagen eruit ziet, wat betreft de winterse activiteiten die we geboekt hebben. We merken dat we qua kledij goed voorbereid zijn, en dat we beschikken over de nodige thermische kledij en goede schoenen die in deze regio echt wel nodig zijn. Voor wie hier niet voldoende over beschikt, kan hier ter plaatse wel nog voor gezorgd worden door de aanbieders van de activiteiten.

De volgende dag wordt het een uniek bezoek aan een rendierboerderij. De taxirit van 45 minuten is geen straf want we kijken ons de ogen uit en komen aan bij de boerderij waar de enthousiaste eigenaar ons hartelijk verwelkomt en wegwijs maakt in het dagelijkse leven van een rendierhoeder. We mogen de rendieren probleemloos voederen, waarna we uitgenodigd worden in een tipi. Bij een open vuur, komen we veel te weten over deze sierlijke dieren, en luisteren naar de vele verhalen die de man ons begeesterd vertelt. Hierna is het tijd voor de lunch: we worden een smaakvolle rendier-pitta voorgeschoteld, gevolgd door een koffie, dit alles klaargemaakt boven het open vuur, gezelligheid ten top.

Na de lunch wordt ons één van de belangrijkste dingen aangeleerd die je als rendierhoeder moet kunnen: lassoën! Ook de daaropvolgende dagen nemen we deel aan de winterse activiteiten die Lapland te bieden heeft. Zo gaan we ’s avonds op pad voor een sneeuwschoenwandeling van een tweetal uren. Onderweg vertelt de gids leuke anekdotes over het leven in Lapland voor zowel mens als dier en zien we o.a. sporen van vossen en een fantastische sterrenhemel, onvergetelijk. Er worden selfies in het honderdvoud gemaakt. Op een idyllisch plekje midden in het bos wordt een kampvuur gemaakt en genieten we van koekjes en een warm drankje. En jawel, ook een sneeuwscooter excursie en ijsvissen mocht niet ontbreken op ons programma. De tocht voert ons door een pad in de bossen, langs de bevroren rivier, verder de heuvels in. De eindeloosheid van de omgeving zal ik nooit vergeten. Aangekomen bij een klein meer, gehuld in stilte, bereidt de gids ons voor om te gaan vissen. De vangst bakken we later boven een kampvuur.

En last but not least: het absolute hoogtepunt voor ons was de huskysafari van zo’n tien km. Wanneer we de huskykennel naderen, horen we al van ver het gehuil van de enthousiaste honden die werkelijk staan te popelen om te vertrekken! Onze slede wordt getrokken door zes prachtige husky’s, maar moet ook bestuurd worden. Hiervoor krijgen we eerst uitvoerig instructies door de eigenaar van de kennel. We rijden in duo, een persoon zit in de slede terwijl de andere ‘musht’ (bestuurt), en tijdens de tocht kan er indien gewenst van positie gewisseld worden. We vertrekken op avontuur, door het prachtige Lappische sneeuwlandschap, door bossen, over heuvels, onder het geluid van de hijgende husky’s en de sneeuw onder je slede. Als kers op de taart, worden we de laatste avond van ons verblijf, op het bevroren meer, getrakteerd op een streepje Aurora Borealis, het echte Noorderlicht. Ik zweer je: deze vijfdaagse Lapland was een onvergetelijke, unieke ervaring, met niets te vergelijken tegen onze vorige reizen, een must-see en voor iedereen van harte aan te bevelen.

Deze reis is gemaakt in samenwerking met ImagineTravel. Meer info op imaginetravel.be of bij uw vertrouwde reisagent.