Home > Regionale luchthaven Oostende-Brugge verbrak in 2019 alle maandrecords

Regionale luchthaven Oostende-Brugge verbrak in 2019 alle maandrecords

Geschreven op 2 januari 2020 om 12:41 door Mario De Wilde

De regionale luchthavens van Oostende-Brugge én Antwerpen zitten in de lift! Het verbreken van bijna alle maandrecords in passagiersaantallen is kenmerkend voor 2019 in Oostende. Op twee maanden na (maart en april buiten beschouwing gelaten) werd het record aan reizigers maand na maand verbroken. Zo vonden in totaal 457 423 passagiers hun weg via de luchthaven van Oostende; dit zijn er precies 8,9% méér t.o.v. 2018 (= 419 865 passagiers). Het recordcijfer in passagiersaantallen is o.a. het resultaat van de lancering op 7 maart van afgelopen jaar van de succesvolle nieuwe lijndienst Oostende-Moskou. Uit de hoge boekingscijfers konden we afleiden dat de route erg gesmaakt werd. Helaas werd deze route net voor de zomer tijdelijk opgeschort. De globale en aanhoudende problemen van B-737 Max toestellen binnen de vloot van Pobeda, de dochteronderneming van Aeroflot, ligt aan de basis van het abrupt stopzetten van deze vluchten. Zij beschikken als dusdanig niet over voldoende toestellen om gans hun netwerk te bedienen. Een mogelijke heropstart in de toekomst is niet uitgesloten.

Verder kunnen ze in Oostende stellen dat de hogere bezettingsgraad per vliegtuig op quasi alle bestemmingen van TUI fly eveneens bijdraagt tot deze groeicijfers. Hierbij blijven de sterkhouders vooral de Spaanse costa’s en de Canarische Eilanden. Tevens zorgde het aanhoudende goede voetbalritme op Europees niveau van diverse Belgische topclubs voor een stijging van het aantal passagiers. Tenslotte is er het toenemend aantal bewegingen binnen het segment van ‘general aviation’ (zakenluchtvaart). Het percentage steeg tot 9% in 2019 van het totaal aantal bewegingen, d.i. 3% méér t.o.v. 2018. En zo steeg logischerwijze eveneens het aantal passagiers binnen dit segment. De opening van de nagelnieuwe NSAC business terminal ligt mee aan de basis van deze verhoging in het aantal bewegingen én het aantal passagiers. Met zijn prachtige infrastructuur en zijn excellente waaier aan dienstverlening kan NSAC op deze manier haarfijn inspelen op de hoge verwachtingen van haar cliënteel. In 2020 verwacht de luchthaven een verdere groei van deze pijler naast de passagiersvluchten en de cargo business. Het volume van de cargotransporten stond erg onder druk; niet alleen in Oostende maar ook wereldwijd. Zo lag het volume tot 10,7% onder dat van 2018 en sloten we af met 24 757 ton. Hiermee volgt de luchthaven van Oostende de algemene trends van de cargosector. Doch merkten we een kentering in de laatste weken van het afgelopen jaar en hopen we hiermee dat deze trend zich verder zal zetten in 2020. Het gerealiseerde aantal ton in december, 5 630 ton, was niet alleen goed voor 13,8% méér volume t.o.v. december 2018, december 2019 staat meteen ook geboekstaafd als dé beste cargomaand sinds 2013. Een opsteker om het jaar op cargovlak mee af te sluiten.

Met het aantrekken van een nieuwe cargoafhandelaar, het Italiaanse BCUBE, heeft Oostende met Aviapartner en Fenair nu drie afhandelaars om de dienstverlening van zijn cargoklanten te optimaliseren. Met de komst van de Italianen, BCUBE, en de recente officiële opening van de spectaculaire ontmantelingshal van het bedrijf Aerocircular betekent de langverwachte heropening van ‘apron 1’ op de luchthaven dan ook een nieuwe mijlpaal. Passagiersvliegtuigen worden bij Aerocircular professioneel ontmanteld. Elk onderdeel, tot de laatste schroef, wordt gerecycleerd. En elk van die onderdelen krijgt een herbestemming; hetzij als reserve-onderdeel in de luchtvaart, of als nieuwe toepassing van een bestaand onderdeel of als secundaire grondstof. Aerocircular is dan ook niet louter uniek omwille van het economische aspect van het businessmodel, het zet hiermee ook in op duurzaamheid. De activiteiten van Aerocircular spelen zich af binnen de circulaire economie. Marcel Buelens, CEO Internationale Luchthaven Oostende-Brugge: “Niet alleen slaan wij onze eigenaars – de Egis groep – met verstomming, we zetten met deze 457 423 passagiers ook het beste jaar neer sinds 1966 met bijna 5 000 passagiers extra, 53 jaren later. Alleen 1965 met 466 427 en 1964 met 485 534 passagiers doen nog beter. Een mooie uitdaging! Verder moeten wij met onze partners verder bouwen aan deze economische motor voor zijn regio en voor Vlaanderen. Een zeer speciale dank u aan onze mensen voor het harde werk, de toewijding en het blijven geloven in een mooie toekomst van de luchthaven in Oostende. Dank ook aan de RvB van de LOM, het stadsbestuur van Oostende en Middelkerke voor de steun en de positieve benadering van het nieuwe kabinet Mobiliteit o.l.v. Minister Lydia Peeters.”

 

 

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.