Prins Laurent bezocht chocoladebedrijf Libeert in Komen voor 100ste verjaardag
Chocoladebedrijf Libeert uit Komen is een eeuw jong! Al vier generaties lang worden er de lekkerste en mooiste chocoladefiguren gemaakt. Om deze verjaardag extra ‘in de chocolade te zetten’, brengt prins Laurent vandaag een bezoek aan het Belgische familiebedrijf. Hij zet er meteen ook een nieuwe inpaklijn in gang. Dankzij deze investering van zo’n 4,5 miljoen euro kunnen er jaarlijks tot 40 miljoen chocoladetabletten nog duurzamer worden ingepakt.
Wat in 1923 begon met een kleine zaak in Izegem, is vandaag uitgegroeid tot een wereldspeler in de chocoladesector én de oudste (grote) chocolatier in Belgische handen. Jaarlijks wordt er meer dan 5.000 ton chocolade geproduceerd, goed voor zo’n 60 miljoen chocoladefiguren en tabletten. Als je met Sinterklaas, Kerst of Pasen een chocoladefiguur op de tafel brengt, is de kans groot dat het er één van Libeert is. Deze zijn niet alleen bij ons, maar ook in Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en, sinds vorig jaar, in de Verenigde Staten te koop. De chocoladetabletten voor premium retailmerken en A-merken, goed voor ongeveer de helft van de productie, vind je dan weer in vrijwel heel Europa en zelfs in Australië.
“Hoewel we onze 100ste verjaardag vieren, zien we ons als een dynamische start-up met grote ambitie. Zo blijven we fors investeren in onze productie én vernieuwen met de lekkerste nieuwe smaken en figuren. Maar bovenal willen we een familiebedrijf blijven voor familiemomenten, dat een glimlach tovert op gezichten van klein en groot,” zegt Lily Libeert.
Samen met haar twee broers en zus vormt ze de vierde generatie van het familiebedrijf. Lily (38) en Georges (35) zijn de Co-CEO’s, Désirée (39) is de HR-directeur en Jerome (35) is verantwoordelijk voor de productie.
Als honderdjarige zit Libeert niet stil. Het familiebedrijf investeerde pas in extra opslagtanks voor chocolade en een gloednieuwe inpaklijn van 4,5 miljoen euro. Prins Laurent zet er vandaag de nieuwe installatie in gang. Deze maakt het mogelijk om nog meer chocoladetabletten te verpakken en in dozen te stoppen op een kortere tijd. Jaarlijks gaat het om zo’n 40 miljoen chocoladetabletten.
“Het is belangrijk om de afgewerkte chocoladefiguren en tabletten snel én goed in te pakken. Omdat chocolade onderhevig is aan licht en lucht, blijft enkel zo de allerbeste kwaliteit gegarandeerd,” zegt Lily Libeert. “Bovendien kan dit met nog duurzamere verpakkingen en met een verbeterde kwaliteitsgarantie; werkelijk elke verpakking wordt individueel gecontroleerd.”
Sterke ambitie: naar 70 miljoen chocoladefiguren en tabletten (17%) dit jaar
Sinds de vierde generatie aan het roer kwam van het familiebedrijf, staan innovatie en duurzaamheid er centraal. Zo sloot Libeert zich bijvoorbeeld aan bij SBTi, dat staat voor Science Based Target initiative. Het familiebedrijf nam zich voor om zijn CO2-uitstoot met 42% te verlagen tegen 2030. Dit ligt in lijn met de vereiste reducties om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C, het meest ambitieuze doel van het Klimaatakkoord van Parijs. Door onder meer de aankoop van 100% groene energie, warmterecuperatie waarbij het gasverbruik met 32% zal dalen en de elektrificatie van het wagenpark, zal Libeert dit doel al tegen midden 2024 bereikt hebben.
De voorbije twee jaar bracht Libeert ook vernieuwende producten uit, bijvoorbeeld chocoladefiguren met speculoos, karamel en gepofte rijst, maar even goed Smurfenchocolade.
De inzet op duurzaamheid en innovatie legt Libeert geen windeieren. Vorig jaar werden er in Komen maar liefst 60 miljoen chocoladefiguren en tabletten geproduceerd (+10%) tegenover 2021. De omzet nam over dezelfde periode toe met 9,4% tot ruim 40 miljoen euro. Voor dit jaar is Libeert goed op weg om de kaap van 70 miljoen chocoladefiguren en -tabletten te ronden (+17%). Daarbij wil de chocoladegroep niet enkel zijn marktaandeel in België vergroten, maar ook in Europa én daarbuiten. Zo wil Libeert de Aziatische markt exploreren met aangepaste figuren om hen de kwaliteit van Belgische chocolade te laten ontdekken.
“Als buitenlandse retailers en consumenten kiezen voor chocolade, ligt de keuze vaak tussen Belgische en Zwitserse chocolade. Daarom moeten we met alle Belgische chocolatiers aan één zeel trekken om ervoor te zorgen dat onze chocolade de beste ter wereld blijft,” besluit Lily Libeert.
Libeert in cijfers:
Werknemers:
-150 in het hoogseizoen (van juli tot maart), waarvan 40 bedienden.
-100 in het laagseizoen (van april tot juni), waarvan 40 bedienden.
-Producten: 60 miljoen chocolade en tabletten in 2022 (+10%)
-Omzet: 40 miljoen euro in 2022 (+9,4%)
Internationaal:
-De chocoladefiguren zijn verkrijgbaar in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
-De chocolade tabletten zijn verkrijgbaar in vrijwel heel Europa en zelfs Australië