Home > Prijskaartje: € 40.000. Kortrijk weet vanaf nu perfect wat/wanneer je komt doen: shoppen, tafelen of slapen.

Prijskaartje: € 40.000. Kortrijk weet vanaf nu perfect wat/wanneer je komt doen: shoppen, tafelen of slapen.

Geschreven op 30 oktober 2019 om 09:57 door Mario De Wilde

Kortrijk hanteert de slogan ‘Meten is weten’ vanaf nu wel heel strikt. Het stadsbestuur krijgt (tegen riante betaling) van Proximus de actuele cijfers over het aantal bezoekers in de stad Kortrijk. Provider Proximus noteert de gsm-signalen die het opvangt en zo kreeg het stadsbestuur afgelopen zomer dat er gemiddeld per dag in juni, juli en augustus zo’n 19.558 bezoekers naar Kortrijk kwamen. Op vrijdag en zaterdag komt het meeste volk. 76 procent van de bezoekers komt uit West-Vlaanderen. Daarna volgen Oost-Vlaanderen en Henegouwen. Antwerpenaren komen maar sporadisch. Iedere zaterdag verwelkomt Kortrijk tot duizend Franse bezoekers tegenover slechts 49 Duitsers. Zo blijken ook braderieën allesbehalve voorbijgestreefd. De koopzondagen vallen dan weer — cijfermatig — tegen. Op zondag raken we aan een gemiddelde van 15.000. Met de cijfers wil Kortrijk gerichter gaan adverteren, investeerders op de hoogte brengen van straten waar veel passage is en dies meer. Kortrijk betaalt Proximus 40.000 euro voor het verkrijgen van de gegevens. Shoppende (eigen) inwoners worden in de cijfers niet meegeteld. Na afspraken met o.m. Mastercard worden de gegevens in de toekomst nog accurater. Dan weten ze daar ook hoeveel een bezoeker gemiddeld uitgeeft. Diezelfde cijfers kunnen ook dienen voor een beter mobiliteitsbeleid, aldus het stadsbestuur.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.