Home > Politie-inspecteur Franky Degraeve uit Knokke-Heist wuift Educatieteam uit. Zo blikt hij terug….

Politie-inspecteur Franky Degraeve uit Knokke-Heist wuift Educatieteam uit. Zo blikt hij terug….

Geschreven op 13 februari 2023 om 09:47 door Mario De Wilde

Alle begin heeft een einde en zo ook voor de vaste waarde Franky Degraeve binnen het politiekorps van de zone Damme/Knokke-Heist . Na maar liefst 27 jaar lesgeven over verkeerseducatie trekt politie-inspecteur Degraeve de schooldeuren definitief achter zich toe. De reden? “Ik geef de fakkel graag door aan een nieuwe generatie die meer op het terrein werkt dan ik”, steekt Franky van wal. “Zij worden meer geconfronteerd met de realiteit, daarom is het aan hen om de boodschap verder te verspreiden.” Franky blijft wel verder werken bij de directie Veiligheid waar hij zich vooral focust op de politiezorg.

We blikken samen met Franky terug op zijn carrière als leraar, gevolgd door enkele tips voor zijn opvolgers die sinds twee jaar deel uitmaken van het Educatieteam. Het Educatieteam bestaat uit medewerkers van de lokale politie Damme/Knokke-Heist, die naast hun reguliere werk ook lesgeven over politionele thema’s. Meer info vind je op: https://www.politie.be/5446/vragen/scholenaanbod/waaruit-bestaat-het-scholenaanbod.

Franky Degraeve
Franky, 27 jaar lesgeven is niet niks. Waarover gaf jij zo allemaal les?
Dat klopt, maar ik heb het al die tijd met hart en ziel gedaan. Ik gaf verkeerseducatie in het hoger middelaar onderwijs, maar ook aan de speelpleinmonitoren. Verder gaf ik les aan buitenlandse universiteitsstudenten van American Field Service. Zij kregen van mij enkele belangrijke praktische tips wat ze bij een verkeersongeval moeten doen. In de scholen gaf ik les over verschillende thema’s. Zo sprak ik over ‘opgefokte bromfietsen’, wat later het thema ‘de veroorzaker van een zwaar verkeersongeval’ werd. Ik vertelde over de juridische, sociale, financiële en psychische gevolgen na een verkeersongeval. Een ander belangrijk onderwerp was het rijden onder invloed. Ik confronteerde de leerlingen met beeldmateriaal en nodigde soms een slachtoffer van een verkeersongeval uit om te praten. Daarnaast gaf ik ook een modelexamen voor het behalen van een rijbewijs B. Zo konden de leerlingen hun kennis testen en bereidden ze zich een beetje voor op het echte examen.

Welke invloed hadden je lessen op de leerlingen?
In het begin was het belangrijk om de muur te doorbreken, want jongeren kunnen sceptisch zijn. De aandacht kwam snel als ik soms erge, waargebeurde verhalen vertelde over slachtoffers die onder invloed gereden hadden. Ik drong natuurlijk binnen in hun leefwereld. De leerlingen zijn 15 tot 17 jaar en gaan zelf ook uit tijdens het weekend.

Educatie politie
Op het einde van een les was er een anonieme enquête. Daaruit kwam naar voor dat de leerlingen na de les vaak een ander beeld van de politie kregen. Daar was ik blij om. Het is belangrijk dat ze weten dat we ook maar mensen zijn die willen helpen. Onze missie? Veilig thuis geraken na een nachtje stappen: dat is het enige dat telt.

Waarom gaf je les?
Als kersverse politie-inspecteur startte ik in 1994 als motorrijder. Tijdens het werk werd ik geconfronteerd met tragische ongevallen waarbij veel jonge mensen omkwamen. Dat liet telkens een diepe indruk na. Vroeger waren opgefokte bromfietsen een echte hype, nu is dat wat minder. Ik wilde de leerlingen vooral de reden waarom we optreden, vertellen. Niet alleen onze rol als politie, maar ook de leerling die meer aandacht moet krijgen voor zijn eigen veiligheid, lichtte ik uit. Zie het als een win-winsituatie. Het idee dat ik wat kon veranderen, ook al was het iets klein, was mijn grootste drive.

Wat is je bijgebleven tijdens die jaren lesgeven?
De appreciatie en dankbaarheid van de leerlingen. Ook de leerkrachten gaven me altijd positieve feedback. Het is ongelooflijk hoe je met goede communicatie een verschil kunt maken.

Hoe pakte jij je lessen aan?
Veel leuke anekdotes heb ik niet omdat het een zwaar thema is. De leerlingen luisterden met volle aandacht, maar daarna werd het vaak stil in de klas. Tijdens dit dieptepunt zette ik me op hetzelfde niveau als de jongeren. Ik gaf mee dat het perfect normaal is dat je als 16-jarige eens te veel gedronken kunt hebben. Ze moeten vooral beseffen dat het belangrijker is om veilig thuis te komen dan niet thuis te komen. Daarna zocht ik samen met de leerlingen naar een oplossing. Soms vertelden zij hoe zij zichzelf verkeersveilig zouden verplaatsen, soms gaf ik tips mee. Zo maakten ze af en toe een post-it met een boodschap die hen eraan herinnerde om veilig te rijden. Met een positieve noot eindigen is belangrijk. Ik wilde niet enkel confronteren, maar hen ook laten nadenken en naar oplossingen zoeken.

Waarom is lesgeven als politie-inspecteur zo belangrijk?
Wij hebben de kans om met hen in dialoog te gaan en het geen wij-zij-verhaal te maken. De politie hoeft zeker niet je vriend te zijn, maar we zijn wel een terugvalbasis als je hulp nodig hebt. Zo ontstaat wederzijds respect. We kunnen op deze manier vooruitgang boeken en ons steentje bijdragen voor de jeugd. Zij zijn tenslotte de toekomst van morgen.

Welke tip zou je aan het Educatieteam meegeven?
Ga niet alleen de uitdaging aan, maar ga ook zonder vooroordelen en probeer het beeld van de jongeren te doorbreken. Ik ben ervan overtuigd dat je veel kan bereiken door eerlijk te zijn met hen. Laat de overtuiging vooral vanuit jezelf komen en houd niet té veel vast aan de theorie. Vertel vanuit je hart.
Ik wil dan ook ons politieteam bedanken dat ik de kans heb gekregen om dit al die jaren te hebben mogen doen. Ik wens de nieuwe lesgevers dan ook veel succes.

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.