Home > Passanten aan stationsplein van Brugge kunnen met QR-code de ingrijpende werken volgen

Passanten aan stationsplein van Brugge kunnen met QR-code de ingrijpende werken volgen

Geschreven op 6 maart 2025 om 10:11 door Mario De Wilde

De stationsbuurt in Brugge ondergaat momenteel een grondige metamorfose met als doel een veiligere en aangenamere omgeving te creëren voor de vele reizigers. Fluvius maakt van deze kans gebruik om de netten in de zone te versterken. Een complexe operatie in één van de drukste delen van de stad. Zo’n 25.000 mensen passeren dagelijks het stationsplein van Brugge. Auto’s, bussen, voetgangers en fietsers kruisen er voortdurend elkaars pad. Daarom koos Brugge voor een veilige herinrichting van de stationsbuurt, met een focus op de kant richting het centrum. Fluvius speelt hierin een belangrijke rol door de netten te versterken: van hoog- en laagspanningslijnen tot midden- en lagedruk leidingen, evenals de openbare verlichting. Die ingrepen zorgen ervoor dat Brugge voorbereid is op de uitdagingen van de toekomst.

Sterke samenwerkingen

Het omvangrijke project wordt gecoördineerd door Boskalis, een Nederlands bedrijf dat het ontwerp en de uitvoering van de werken op zich neemt. Fluvius werkt nauw samen met verschillende partners, waaronder AWV, Farys, Wyre, Proximus, De Lijn, de NMBS, de politiediensten en de stad Brugge. De samenwerking verloopt vlot, met wekelijkse werfvergaderingen waarin alle voortgang en uitdagingen worden besproken.

Minder hinder, meer veiligheid

De werken rondom het drukke Brugse station brengen onvermijdelijk hinder met zich mee, maar Fluvius doet er alles aan om die zoveel mogelijk te beperken. De werf is afgeschermd met hoge hekkens en er zijn duidelijke evacuatiezones. Daarnaast werkt de netbeheerder nauw samen met De Lijn en de politie om het verkeer soepel te laten verlopen en de bereikbaarheid voor handelaars te waarborgen. Fluvius onderzoekt ook de mogelijkheid om sommige ingrijpende werken ‘s nachts uit te voeren om overlast tijdens drukke uren te beperken. Alle nachtelijke werkzaamheden worden zorgvuldig afgestemd met de stad en de politiediensten.

Werfinformatie

​Voor voorbijgangers is er nu een gemakkelijke manier om op de hoogte te blijven van de laatste stand van zaken over de werken: via een QR-code op het stationsplein kunnen zij snel alle relevante informatie vinden. De code linkt naar deze webpagina. De werken aan de stationsbuurt gaan onverminderd door en dragen bij aan een sterkere en veiligere toekomst voor de Bruggelingen en bezoekers van de stad. Fluvius blijft zich inzetten voor de succesvolle uitvoering van dit grote project en de versterking van de netwerken voor morgen.

1 reactie

Roland Rotsaert
Geschreven op 2025-03-08 07:11:05
Dat de infrastructuur in de stationsomgeving op punt gesteld wordt is uiteraard een goede zaak (maar over enkele elementaire correctie aan het bar slecht ontworpen busstation hoor ik niets, evenmin als over de 'vergeten' verbinding met de Boeveriestraat). De geplande tunnel blijf ik echter een onding vinden. Dat zal een onaantrekkelijke verbinding met het centrum blijven en de helft van het stationsplein moet ervoor opgeofferd worden, waarvoor dan een oplossing gezocht wordt door aan het aanpalende appartementsblok te prutsen. Een slanke metalen brug (ooit de voorkeur van de burgemeester) werd nooit ernstig onderzocht). Reden: die brug zou te hoog boven de ring moeten komen die moet beschikbaar blijven voor speciale transporten (maar de ring loopt bovengronds toch dood op het stationsplein). Enig speciaal transport dat daar passeert: de half-afgewerkte trein* of tramstellen van Alsthom die over de weg (!) vervoerd moeten worden. De lange opleggers kunnen de bocht richting Katelijnepoort niet nemen en moeten daarom eerst naar de Unesco-rotonde. Op de ongebruikte spie van De Lijn zou toch een ruimere afslag moeten kunnen gemaakt worden? Unesco zal ook wel tegen een brug geweest zijn, maar die instelling wordt te pas en te onpas als drogreden gebruikt.

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.