Home > Overweg aan Warestraat in Diksmuide verdwijnt. Fietssnelweg en ventweg ter compensatie

Overweg aan Warestraat in Diksmuide verdwijnt. Fietssnelweg en ventweg ter compensatie

Geschreven op 28 oktober 2021 om 13:40 door Mario De Wilde

De drukke spooroverweg aan Warestraat in Diksmuide gaat op middenlange termijn verdwijnen. Een nieuwe fietssnelweg en ventweg worden ter compensatie aangelegd. In het kader van de veiligheid en het beperken van onderhoudskosten plant Infrabel de sluiting van de spooroverweg ter hoogte van de Warestraat. Ter compensatie worden ten Noorden door Infrabel ventwegen aangelegd om ervoor te zorgen dat de bewoners en landbouwpercelen bereikbaar blijven en de omrijfactor zo minimaal mogelijk blijft.
Provincie West-Vlaanderen en Vlaanderen realiseren ten Zuiden een veilige, comfortabele fietssnelweg van 4m breed met zo weinig mogelijke conflictpunten.
Traject Esen – Warestraat:
Ten Zuiden wordt een 3m breed fietspad aangelegd door de provincie West-Vlaanderen en het fietsfonds om bewoners ten oosten van Esen de kans te bieden om op een veilige en doeltreffende manier de fietssnelweg te bereiken, om zo richting Diksmuide of eender waar te kunnen fietsen.
Traject Esen – Steenstraat:
Esen – Hooiweg : Ten Noorden wordt een fietssnelweg van 4m breed aangelegd – 100% gefinancierd door de provincie en het fietsfonds – thv Hooiweg wordt een tractorsluis voorzien zodat de fietssnelweg enkel toegankelijk is voor landbouwvoertuigen. Hierop worden tevens uitwijkstroken voorzien om de veiligheid van fietsers en andere weggebruikers te verhogen
Hooiweg – Amphoek : Ten Noorden wordt fietssnelweg van 4m breed aangelegd – 100% gefinancierd door de provincie en het fietsfonds – thv Hooiweg wordt een tractorsluis voorzien zodat de fietssnelweg enkel toegankelijk is voor landbouwvoertuigen.
Amphoek – Steenstraat : een ventweg wordt aangelegd ter ontsluiting van de landbouwpercelen en landbouwbedrijf – 100% gefinancierd door Infrabel = statuut van lokale weg met gemengd verkeer. En hierover loopt ook de fietssnelweg.

Martin Obin, schepen van Land- en tuinbouw, Plattelandsinfrastructuur, Landelijke wegen & fietspaden: “Door het openhouden van Hooiweg en het plaatsen van de 2 tractorsluizen krijgt men over 85% van het traject tussen het station van Diksmuide en de Steenstraat een fietssnelweg voorbehouden voor fietsers en wordt de fietssnelweg 100% gefinancierd door de provincie en het fietsfonds. De fietssnelweg blijft toegankelijk voor landbouwvoertuigen maar lokaal verkeer wordt geweerd waardoor de veiligheid voor de fietser maximaal zal zijn. Voor de gebruikers van de fietssnelweg zal er slechts 1 overweg dienen genomen te worden ter hoogte van Esen die binnen dit dossier geoptimaliseerd en beveiligd zal worden. Dus ter hoogte van deze overweg zullen wel degelijk infrastructuurwerken gebeuren om de veiligheid in deze omgeving te optimaliseren. Ter hoogte van Esen zal dan ook het fietspad Esen-Vladslo, die momenteel in ontwerpfase zit, worden op aangesloten.”

“De sluiting van de overweg Warestraat werd heel goed overwogen met tal van actoren :
– recreatief gebruik door wandelaars/fietsers: werd afgetoetst met Westtoer en sluiting bleek niet onoverkomelijk op voorwaarde dat een alternatief werd geboden. Daarom werd een dubbelrichtingsfietspad voorzien richting de beveiligde overweg Esen waarna men via de fietssnelweg de bestemming kan bereiken.
– gelegen in overstromingsgebied: werd afgetoetst met Polder, Provincie West-Vlaanderen dienst Waterlopen en VMM – de aanleg van een tunnel onder de spoorweg is onhaalbaar aangezien het veelvuldig onder water zou staan, de Warestraat is gelegen in overstromingsgebied en nabij de ligging van de waterloop van 2de categorie. Een tunnel zou een watercorridor betekenen voor de percelen die momenteel niet in overstromingsgebied liggen met alle gevolgen van dien.
– aansluiting op vogelrichtlijngebied: werd afgetoetst met ANB
De aanleg van de fietssnelweg volledig aan de Zuidzijde van het spoor werd tevens overwogen maar door de combinatie met de sluiting van de overwegen moest vervolgens een ventweg aangelegd worden aan de volledige noordzijde van het traject. De aanleg van een fietssnelweg aan de zuidzijde over de volledige lengte zou er aanleiding toe geven dat er dubbel zoveel verharding zou worden aangelegd dan heden is ontworpen. Dit gaat volledig in tegen de visie omtrent rationeel ruimtegebruik.”
“Dit fietspaddossier is al geruime tijd geleden opgestart en we weten dat er aan ieder voorstel voor- en nadelen zijn en dat een perfecte versie waarschijnlijk niet haalbaar zal zijn en ook niet bestaat. We hebben in deze legislatuur echt verder gewerkt aan dit dossier en de laatste loodjes worden gelegd aan een samenwerkingsovereenkomst tussen 3 partijen (wat niet altijd evident is). Alle facetten en bezorgdheden werden besproken en op tafel gelegd en er werd gezocht naar een mogelijke oplossing of alternatief.”
“Bijkomend kunnen we zeggen dat we als meerderheid erin geslaagd zijn Europese steun te verkrijgen voor de aanleg en de opwaardering van de stationsbuurt en parking. En tevens krijgen we financiële middelen voor aanleg van fiets en voetgangerstunnel onder de spoorweg nabij het station, dit tevens in samenspraak met Infrabel.”
“En als derde hebben we de provincie kunnen overtuigen om het fietspaddossier langs de Vladslostraat terug uit de kast te halen en de heropstart te realiseren.
Nu nog wijzigingen van al of niet tunnel of van al of niet openhouden van de overweg Warestraat kunnen deze projecten niet alleen een sterke vertraging opleveren maar tevens zou het ook wel eens kunnen dat Provincie en Infrabel de stekker uittrekken, en dat is het laatste wat wij met Diksmuide wensen en willen.”
“Trouwens moeten we ook toegeven dat er alles aan gedaan werd om het recreatieve luik die momenteel aanwezig is in Esen Broek, om dat te behouden.
• Door het openstellen van de hooiweg wordt er geen knip gemaakt in de provinciale wandelroute ‘Bethoosterse broeken’
• Er werd een oplossing gezocht tot aanleg fietspad om de bereikbaarheid van de fietssnelweg door inwoners die ten oosten en ten zuiden van Esen wonen op een veilige manier te kunnen laten gebeuren
• Door dit extra stuk fietspad kan iedereen op een veilige manier Esen broek bereiken om er te kunnen vissen, jochen, met de hond op stap gaan en wat weet ik veel meer.”

1 reactie

Steven Blondeel
Geschreven op 2021-11-11 20:55:02
Besten, Ik ben eigenaar van de spoorwachterswoning uit 1889 in de spoorwegstraat 1 in zarren. In het project wordt gepland dat het traject van het fietspad een lus maakt rond ons perceel. Nooit werden we hierover ingelicht en werd de achterliggende grond onteigend door de gemeente, een stuk grond die we in de nabije toekomst zouden aankopen. Onze woning, bouwkundig erfgoed, is volgens het gewestplan gelegen in ruimtelijk kwetsbaar gebied en de daaraan verbonden restricties. Wanneer dit fietspad er komt, zalhet perceel op een 'eiland' terecht komen zonder enige toekomstmogelijkheid. Nochtans, in 2012 werd er door vorig burgemeester in een driepartijenoverleg een voorstel gemaakt om via RUP eventueel mogelijkheden voor het perceel te creëren. Helaas werd hier nooit gevolg aan gegeven. Ik voel mij als goede huisvader van de woning/perceel dan genoodzaakt om bezwaar te maken tegen de komst van het fietspad rond ons perceel. Mvg Steven Blondeel

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.