Oudste Belgische man Alfons Declerck twee dagen voor 109de verjaardag in Oostende overleden
Gisteren is Alfons Declerck in WZC De Duinpieper in Oostende overleden. De oudste Belgische man zou morgen zelfs zijn 109ste verjaardag gevierd hebben. Maar Alfons sukkelde al een tijdje met zijn gezondheid. en dus werd een mogelijk verjaardagsfeestje al uitgesteld. Het leven van deze West-Vlaming ging niet altijd over rozen. Op zesjarige leeftijd kreeg Alfons al een eerste zware klap te verwerken toen zijn moeder Hélène overleed. De eerste jaren van zijn leven groeide Alfons op in het café van zijn ouders. Na het overlijden van zijn moeder, werd dat café verkocht. Een echte intieme band had hij niet met zijn vader. Alfons liep school in het Koninklijk Atheneum in Oostende en volgde later avondschool technisch tekenen. De oudste man van ons land is oud-strijder en was ooit krijgsgevangene. Hij rookte tot zijn 55ste elke dag een pakje sigaretten. Zijn hele leven lag Alfons amper twee keer in een ziekenhuis: een keer in de dagkliniek om zijn amandelen te verwijderen en een keer voor zijn prostaat. Er kwamen amper dokters aan te pas.

In Woonzorgcentrum de Duinpieper zullen ze Alfons missen…”Alfons, bijna 109 jaar… Onze fiere gentleman, die genoot van zijn wandelingen en van het warme contact met de buurtbewoners. Je was een trotse, zelfstandige man met een groot hart en een sterke wil. Altijd vriendelijk, waardig en geïnteresseerd in de mensen rondom jou. Je aanwezigheid bracht rust en vertrouwen. De vele gesprekken, glimlachen en kleine ontmoetingen onderweg zullen bij velen een blijvende herinnering zijn. Wat een indrukwekkend leven heb je mogen leiden. Met respect, bewondering en dankbaarheid nemen we afscheid van een bijzondere man. 💫