Home > Ouders schrijven brief aan schoolbestuur Vrije Basisschool De Zeeboon Vlissegem

Ouders schrijven brief aan schoolbestuur Vrije Basisschool De Zeeboon Vlissegem

Geschreven op 15 maart 2021 om 16:09 door Mario De Wilde

Geachte voorzitter, Leden van het schoolbestuur,

Met veel verbijstering vernamen we op vrijdagnamiddag 12 maart na schooltijd het trieste nieuws. Jullie namen als schoolbestuur een éénzijdige beslissing, zonder enig voorafgaand overleg. Naar aanvoelen van de ouders is deze beslissing ondoordacht en onzorgvuldig gemaakt.
De communicatie – of beter het ontbreken ervan – is hoogst ongelukkig. Dergelijke beslissingen, met zo’n grote impact op de leefbaarheid in het dorp en het welzijn van de kinderen, moeten gedragen worden. De verschillende belanghebbenden samenbrengen in een overlegorgaan is een taak waaraan jullie als schoolbestuur hebben verzaakt.

Het participatiedecreet van 2004 bepaalt dat we vanuit de ouders als lokaal onderhandelingscomité kunnen beroep doen op het informatierecht. De beslissing over het al dan niet sluiten van een wijkafdeling dient onder andere te worden besproken op de ouderraad (waar er logischerwijs ook vertegenwoordiging vanuit de wijkafdeling dient te zijn) en op de schoolraad (die naar verluidt al niet meer bijeenkomt sinds 2017).
Ook het medezeggenschapscollege dient hierin gehoord te worden.

Als ouders vragen wij overleg en volledige transparantie. Het schoolbestuur kan en mag niet autonoom beslissen over het sluiten van de wijkafdeling.
Om een constructieve dialoog te kunnen voeren dient men de intentie tot sluiting vooraf te communiceren en niet de beslissing tot sluiting.

Op basis van het recht op de vrije schoolkeuze is het trouwens niet gegarandeerd dat ouders automatisch zullen kiezen om hun kinderen naar de hoofdschool te sturen vanaf volgend schooljaar. Ouders maken een doordachte schoolkeuze op basis van bereikbaarheid, afstand, kleinschaligheid, emotionele overwegingen en/of nostalgie.

Voor de ouders blijft de ‘toegankelijkheid’ een heel belangrijk aspect. Het sluiten van deze wijkafdeling betekent in kleine leefgemeenschappen en polderdorpen vaak dat de laatste ontmoetingsplek voor jonge gezinnen en de lokale leefgemeenschap teloor gaat.
Een kleine vestigingsplaats sluiten zou een definitief karakter hebben. Als schoolbestuur moeten jullie zich bewust zijn van de impact op de geschiedenis van de lokale leefgemeenschap in Vlissegem. Door deze beleidsdaad te stellen, maken jullie een einde aan een geschiedenis van ongeveer 150 jaar.

De ouders beseffen dat er enkele infrastructurele uitdagingen zijn, maar vanuit de wetenschap dat samenwerking en een netwerk van solidariteit kan leiden tot enkele oplossingen, willen we er allemaal samen voor gaan.
Echter dient er ook een visie te worden ontwikkeld vanuit de schooldirectie waarin wordt ingezet op het binnenhalen van subsidies bij het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION). De wijkafdeling was helaas de laatste jaren nooit een prioriteit van de schooldirectie.
Nochtans is er, in het kader van dorpsinbreiding, zeker een toekomst voor wijkschooltjes weggelegd. De blijvende inbedding van een ‘brede’ wijkschool in de lokale gemeenschap is een belangrijke meerwaarde. Het ‘verbindend’ karakter van een school wordt mee bepaald door de inplanting van ons schooltje en de mate waarin de verschillende lokale actoren zich open opstellen voor elkaar.
Meer en meer gaat men er ook vanuit dat een kleuter of een leerling binnen een realistische wandelafstand naar school moet kunnen gaan. Toekomstgericht moeten verre verplaatsingen met de wagen vermeden worden. De luchtkwaliteit in en rond wijkschooltjes is gebaat bij een doordachte visie. Vandaar het pleidooi voor meer gezinstijd, gezonde lucht en duurzaam/gezond vervoer. Kortom kwaliteit voor kinderen in een leefbare dorpskern.
Wetenschappelijk onderzoek toont ook aan dat kleine klasgroepen een positieve invloed hebben op de verdere schoolloopbaan van leerlingen. Grote scholen kunnen hierin ook voorzien, maar de kleinschaligheid en familiale sfeer van kleine vestigingen bevorderen het welbevinden van veel leerlingen en hun ouders. Sommige zorgnoden zijn gebaat met kleinschaligheid en zijn daarom een win-win voor elke betrokkene.

Het schoolbestuur heeft in haar maatschappelijke rol de opdracht om het plaatselijke socio-economisch weefsel te ondersteunen. We hopen vanuit de ouders dat hoger vermelde aspecten worden meegenomen in de argumentatie om de beslissing tot sluiting van de wijkafdeling Vlissegem te herzien.
De werkgroep, die als spreekbuis fungeert van de ouders, wil graag het overleg opstarten en reiken hierbij de hand uit.
Bij ongunstig gevolg aan onze oproep voelen we ons genoodzaakt om in beroep te gaan bij de Centrale Beroepscommissie.

Met vriendelijke groeten,
Namens de werkgroep ‘Vlissegem leeft, red het schooltje!’

0 reacties

Wees de eerste die reageert op dit artikel!

Geef een reactie op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen. E-mailadressen worden nooit gepubliceerd op de website.